Sunday 29 May 2011

swnet.politik – 16 nya meddelanden i 3 ämnen – sammandrag

swnet.politik
http://groups.google.com/group/swnet.politik?hl=sv

swnet.politik@googlegroups.com

Dagens ämnen:

* 'It is exactly the same here in this corner of Planet Islam [Malaysia],
knowing as I know, that there can never be peace and freedom as long as there
is Islam in the world': Lyder skræmmende. Godt bare at vores 'elite' ved det
bedre... - 1 meddelanden, 1 författare
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/786eb97dfed6695c?hl=sv
* Forntidsm?nniskorna och det moderna samh?llet - 10 meddelanden, 3 författare
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/7c35e197f139b2a8?hl=sv
* Nigel Farage tycker vi skall sluta betala ut dåliga valutor - 5 meddelanden,
3 författare
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/0e68992e237602d9?hl=sv

==============================================================================
ÄMNE: 'It is exactly the same here in this corner of Planet Islam [Malaysia],
knowing as I know, that there can never be peace and freedom as long as there
is Islam in the world': Lyder skræmmende. Godt bare at vores 'elite' ved det
bedre...
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/786eb97dfed6695c?hl=sv
==============================================================================

== 1 av 1 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 12:59
Från: "Michael Laudahn eOpposition"

*Message and author protected by the 1st amendment (free speech) and similar
constitutional provisions. Violations of this provision through actions by
judiciary and other government criminals will be prosecuted as soon as
conditions permit.*


A Malaysian journey from darkness

http://www.jihadwatch.org/2011/05/a-malaysian-journey-from-darkness.html


--
Unter blinden ist der ein ugige k nig. >.)

Jews have paralysed our societies through the enforcement of PC (
http://preview.tinyurl.com/6j6vr94 ) and MC (
http://preview.tinyurl.com/46j2gzn ). Chieftain Netanyahu: Break the spell
by publicly admitting your tribe's responsibility! And dump your mad dog
Martin van Creveld ( http://preview.tinyurl.com/5vutnfl ).


==============================================================================
ÄMNE: Forntidsm?nniskorna och det moderna samh?llet
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/7c35e197f139b2a8?hl=sv
==============================================================================

== 1 av 10 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 14:40
Från: Anneli Halme

On 28 Maj, 21:33, Bruno Hagelsten <bruno.hagels...@compaqnet.se>
wrote:
> >Anneli Halme
>
> >Det är inget fel på Mikaels intelligens, han driver helt enkelt med
> >oss.
>
> I så fall är det många som inte alls förstår hans sort av humor. Vi
> får hoppas att han själv finner sina inlägg lustiga. Många av oss är
> omåttligt lättprovocerade då det gäller flera av hans framkastade
> påståenden som han inte viker från, hur orimliga de än må vara. Men
> vad skulle det gå ut på? Är det meningsfullt? Kanske någon
> underjordisk hemlig organisation har placerat honom i gruppen för att
> garantera att inga meningsfulla politiska samtal utvecklas. Mikaels
> pendang kjell tar hand om det som som eventuellt skulle slippa
> emellan. Resultat, gruppen är i stort sett avlövad.
>
Helt överens med dig här.

Den grupp som fanns när jag började för drygt fem år sedan var
intressant o diskuterade både kunnigt o intensivt alla möjliga o
omöjliga spörsmål inte enbart politik jag lärde mig mycket om saker
jag inte haft en aning om att jag borde känna till.

Nu är det bara några envisa personer kvar som kämpar emot dessa
marodörer som inte vill eller kan ta gruppen på allvar o diskutera
ordentligt.

Anneli


== 2 av 10 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 21:31
Från: kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid

Anneli Halme <anneli.halme@gmail.com> wrote:
> On 28 Maj, 17:29, Hakvinius <hakvin...@hotmail.com> wrote:
> > Ken skrev 2011-05-28 15:15:
> >
> > > On Sat, 28 May 2011 12:59:32 +0000 (UTC),
> > > kaj.stenb...@helsinki.fi.invalid wrote:
> >
> > >> Den lilla m ngden av Mikaels postningar jag idats l sa har visserligen
> > >> f tt mig att storligen tvivla p Mikaels baskunskaper och analytiska
> > >> f rm ga. Men jag tror nd att grundproblemet r en s.k. mortonsk demon:
> > >>http://home.entouch.net/dmd/mortonsdemon.htm(artikeln g ller
> > >> kreationister, men samma mekanismer styr ven konspirationsteoretiker).
> >
> > > Mikaels hj rna r sjuk, mycket sjuk.
> >
> > Hade han varit intelligent, hade han varit farlig.

> Det är inget fel på Mikaels intelligens, han driver helt enkelt med
> oss.

Om en människa skriver 100 000 inlägg om hur han dricker T-röd och jagar
Bilderbergare under sängen är hon inte helt normal, oberoende av om det
är menat som ett skämt eller inte.

--
Kaj


== 3 av 10 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 22:01
Från: kjell

när 2011-05-29, kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid förmodade :
> Anneli Halme <anneli.halme@gmail.com> wrote:
>> On 28 Maj, 17:29, Hakvinius <hakvin...@hotmail.com> wrote:
>>> Ken skrev 2011-05-28 15:15:
>>>
>>>> On Sat, 28 May 2011 12:59:32 +0000 (UTC),
>>>> kaj.stenb...@helsinki.fi.invalid wrote:
>>>>> Den lilla m ngden av Mikaels postningar jag idats l sa har visserligen
>>>>> f tt mig att storligen tvivla p Mikaels baskunskaper och analytiska
>>>>> f rm ga. Men jag tror nd att grundproblemet r en s.k. mortonsk demon:
>>>>> http://home.entouch.net/dmd/mortonsdemon.htm(artikeln g ller
>>>>> kreationister, men samma mekanismer styr ven konspirationsteoretiker).
>>>> Mikaels hj rna r sjuk, mycket sjuk.
>>>
>>> Hade han varit intelligent, hade han varit farlig.
>
>> Det är inget fel på Mikaels intelligens, han driver helt enkelt med
>> oss.
>
> Om en människa skriver 100 000 inlägg om hur han dricker T-röd och jagar
> Bilderbergare under sängen är hon inte helt normal, oberoende av om det
> är menat som ett skämt eller inte.

Tycker du skall vara försiktigt med ordet "normal". Man kan läsa mellan
raderna att du själv anser dig vara "normal". Du vet inget om Mikaels
bevekelsegrunder när han använder *orden* T-röd eller Bilderberg. Är
det "normalt" att en finsk akademiker skriver på swnet.politik?

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 4 av 10 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 22:24
Från: kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid

kjell <petter@yuyuy.se> wrote:
> när 2011-05-29, kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid förmodade :

> > Om en människa skriver 100 000 inlägg om hur han dricker T-röd och jagar
> > Bilderbergare under sängen är hon inte helt normal, oberoende av om det
> > är menat som ett skämt eller inte.

> Tycker du skall vara försiktigt med ordet "normal". Man kan läsa mellan
> raderna att du själv anser dig vara "normal".

Kan du det? Nå det torde vara synnerligen onormalt att vara "normal" i
varje avseende. Men jag föredrog att använda "normal" framom ordet
"sjuk", som någon strax tidigare använde.

> Du vet inget om Mikaels bevekelsegrunder när han använder *orden*
> T-röd eller Bilderberg.

Men nu var det just det det var frågan om: _oberoende_ av varför han
använder orden är det svårt att tycka att det är normalt i 100 000
postningar.

> Är det "normalt" att en finsk akademiker skriver på swnet.politik?

Nja, det är visst åtminstone inte sådär himla _vanligt_. I varje fall
inte under namn. Och visst kan man tom. hävda - givet gruppens lustrum av
förfall - att det är en indikation på att något inte står rätt till
om man tillbringar mycket tid här.

--
Kaj


== 5 av 10 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 23:03
Från: kjell

kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid låtsades :
> kjell <petter@yuyuy.se> wrote:
>> när 2011-05-29, kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid förmodade :
>
>>> Om en människa skriver 100 000 inlägg om hur han dricker T-röd och jagar
>>> Bilderbergare under sängen är hon inte helt normal, oberoende av om det
>>> är menat som ett skämt eller inte.
>
>> Tycker du skall vara försiktigt med ordet "normal". Man kan läsa mellan
>> raderna att du själv anser dig vara "normal".
>
> Kan du det?

Är du "normal" eller "onormal"?

> Nå det torde vara synnerligen onormalt att vara "normal" i
> varje avseende. Men jag föredrog att använda "normal" framom ordet
> "sjuk", som någon strax tidigare använde.

Då är Mikael "bara" "onormal" i dina ögon?

>> Du vet inget om Mikaels bevekelsegrunder när han använder *orden*
>> T-röd eller Bilderberg.
>
> Men nu var det just det det var frågan om: _oberoende_ av varför han
> använder orden är det svårt att tycka att det är normalt i 100 000
> postningar.

Då är det antalet postningar som bestämmer vad som är "normalt"? Jag
ser det som att han stor energi, mycket tid och prioriterar annat än
vad du gör. Och att han driver med er som anser er vara bättre skickade
att begripa vad som händer och sker och använda de rätta uttrycken för
saker och ting.

>> Är det "normalt" att en finsk akademiker skriver på swnet.politik?
>
> Nja, det är visst åtminstone inte sådär himla _vanligt_.

Är du då "onormal"?

> I varje fall inte under namn. Och visst kan man tom. hävda - givet gruppens
> lustrum av förfall - att det är en indikation på att något inte står rätt
> till om man tillbringar mycket tid här.

Är gruppen i förfall eftersom Mikael har mycket tid och energi?
Märk väl!! Jag har aldrig tagit ställning vad gäller Bilderberggruppens
vara eller icke vara. Det oroväckande är att ni börjar diskutera vad
som enligt era synsätt skall vara "normalt". I diskussionen om gruppens
"förfall" ser jag även mitt namn nämnas. Jag undrar då om du även
bedömmer mig som varande "onormal"?

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 6 av 10 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 23:07
Från: Anneli Halme

On 29 Maj, 06:31, kaj.stenb...@helsinki.fi.invalid wrote:
> Anneli Halme <anneli.ha...@gmail.com> wrote:
> > On 28 Maj, 17:29, Hakvinius <hakvin...@hotmail.com> wrote:
> > > Ken skrev 2011-05-28 15:15:
>
> > > > On Sat, 28 May 2011 12:59:32 +0000 (UTC),
> > > > kaj.stenb...@helsinki.fi.invalid wrote:
>
> > > >> Den lilla m ngden av Mikaels postningar jag idats l sa har visserligen
> > > >> f tt mig att storligen tvivla p Mikaels baskunskaper och analytiska
> > > >> f rm ga. Men jag tror nd att grundproblemet r en s.k. mortonsk demon:
> > > >>http://home.entouch.net/dmd/mortonsdemon.htm(artikelng ller
> > > >> kreationister, men samma mekanismer styr ven konspirationsteoretiker).
>
> > > > Mikaels hj rna r sjuk, mycket sjuk.
>
> > > Hade han varit intelligent, hade han varit farlig.
> > Det är inget fel på Mikaels intelligens, han driver helt enkelt med
> > oss.
>
> Om en människa skriver 100 000 inlägg om hur han dricker T-röd och jagar
> Bilderbergare under sängen är hon inte helt normal, oberoende av om det
> är menat som ett skämt eller inte.
>
Där har du en poäng, men alla är vi på något vis onormala, varje
individ är ju unik o på sätt o vis ett eget universum. Dock är det
synd att Mikael o Kjell nästan totalt utraderat intressanta o givande
diskussioner i detta forum. Hade jag inte lovat Kjell att jag inte
skulle låta honom trakassera ut mig ur den här gruppen skulle jag
också lämnat den vid det här laget.

Anneli


== 7 av 10 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 23:26
Från: kjell

Anneli Halme förklarade :
> On 29 Maj, 06:31, kaj.stenb...@helsinki.fi.invalid wrote:
>> Anneli Halme <anneli.ha...@gmail.com> wrote:
>>> On 28 Maj, 17:29, Hakvinius <hakvin...@hotmail.com> wrote:
>>>> Ken skrev 2011-05-28 15:15:
>>
>>>>> On Sat, 28 May 2011 12:59:32 +0000 (UTC),
>>>>> kaj.stenb...@helsinki.fi.invalid wrote:
>>>>>> Den lilla m ngden av Mikaels postningar jag idats l sa har visserligen
>>>>>> f tt mig att storligen tvivla p Mikaels baskunskaper och analytiska
>>>>>> f rm ga. Men jag tror nd att grundproblemet r en s.k. mortonsk demon:
>>>>>> http://home.entouch.net/dmd/mortonsdemon.htm(artikelng ller
>>>>>> kreationister, men samma mekanismer styr ven konspirationsteoretiker).
>>>>> Mikaels hj rna r sjuk, mycket sjuk.
>>>> Hade han varit intelligent, hade han varit farlig.
>>> Det är inget fel på Mikaels intelligens, han driver helt enkelt med
>>> oss.
>>
>> Om en människa skriver 100 000 inlägg om hur han dricker T-röd och jagar
>> Bilderbergare under sängen är hon inte helt normal, oberoende av om det
>> är menat som ett skämt eller inte.
>>
> Där har du en poäng, men alla är vi på något vis onormala, varje
> individ är ju unik o på sätt o vis ett eget universum.

Alla är vi unika, det är betraktarens ögon som bestämmer vad som är
"normalt" eller "onormalt"

> Dock är det synd att Mikael o Kjell nästan totalt utraderat intressanta o
> givande diskussioner i detta forum.

För vem tycker du att t.ex. dina inlägg som ständigt försöker
idiotförklara vänsterns åsikter och representanter är intressanta?
Där är svaret helt givet...de som har samma åsikter! Det kallar inte
jag för intressanta eller givande.

> Hade jag inte lovat Kjell att jag inte
> skulle låta honom trakassera ut mig ur den här gruppen skulle jag
> också lämnat den vid det här laget.

Du *har* varit borta en längre tid och återkommer med att börja
misstänkliggöra mig och mina skäl för att skriva här i gruppen. Du och
många andra högerröstande blir otroligt frustrerade när jag presenterar
hur din högerregerings politik slår mot de som har mest behov. Det kan
en gång för alla konstateras att när jag skriver din högerregering så
är det för att du var med och röstade fram regimen, antingen du ångrar
det eller ej. Det är liksom försent att två sina händer när skadan är
skedd.

> Anneli

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 8 av 10 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 23:41
Från: kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid

kjell <petter@yuyuy.se> wrote:
> kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid låtsades :
> > kjell <petter@yuyuy.se> wrote:
> >> när 2011-05-29, kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid förmodade :
> >
> >>> Om en människa skriver 100 000 inlägg om hur han dricker T-röd och jagar
> >>> Bilderbergare under sängen är hon inte helt normal, oberoende av om det
> >>> är menat som ett skämt eller inte.
> >
> >> Tycker du skall vara försiktigt med ordet "normal". Man kan läsa mellan
> >> raderna att du själv anser dig vara "normal".
> >
> > Kan du det?

> Är du "normal" eller "onormal"?

Enligt det samhälle, den kultur och den tid jag lever i faller jag i de
flesta fall inom de (av samhället, kulturen, tiden) accepterade ramarna
för beteende. Så i den meningen anser jag mig nog vara "normal".
Det är sedan en annan sak att _kombinationen_ av mina normer,
värderingar och preferenser är unik för just mig, i den meningen är jag
återigen "onormal" (liksom alla andra).

--
Kaj


== 9 av 10 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 23:51
Från: kjell

kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid låtsades :
> kjell <petter@yuyuy.se> wrote:
>> kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid låtsades :
>>> kjell <petter@yuyuy.se> wrote:
>>>> när 2011-05-29, kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid förmodade :
>>>>> Om en människa skriver 100 000 inlägg om hur han dricker T-röd och jagar
>>>>> Bilderbergare under sängen är hon inte helt normal, oberoende av om det
>>>>> är menat som ett skämt eller inte.
>>>> Tycker du skall vara försiktigt med ordet "normal". Man kan läsa mellan
>>>> raderna att du själv anser dig vara "normal".
>>>
>>> Kan du det?
>
>> Är du "normal" eller "onormal"?
>
> Enligt det samhälle, den kultur och den tid jag lever i faller jag i de
> flesta fall inom de (av samhället, kulturen, tiden) accepterade ramarna
> för beteende. Så i den meningen anser jag mig nog vara "normal".
> Det är sedan en annan sak att _kombinationen_ av mina normer,
> värderingar och preferenser är unik för just mig, i den meningen är jag
> återigen "onormal" (liksom alla andra).

Då är det kanske inte så lyckat att använda ordet "normal" som
måttstock när det gäller personers inlägg på swnet.politik.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 10 av 10 ==
Datum: Sön 29 Maj 2011 00:05
Från: Anneli Halme

On 29 Maj, 08:26, kjell <pet...@yuyuy.se> wrote:
> Anneli Halme förklarade :
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> > On 29 Maj, 06:31, kaj.stenb...@helsinki.fi.invalid wrote:
> >> Anneli Halme <anneli.ha...@gmail.com> wrote:
> >>> On 28 Maj, 17:29, Hakvinius <hakvin...@hotmail.com> wrote:
> >>>> Ken skrev 2011-05-28 15:15:
>
> >>>>> On Sat, 28 May 2011 12:59:32 +0000 (UTC),
> >>>>> kaj.stenb...@helsinki.fi.invalid wrote:
> >>>>>> Den lilla m ngden av Mikaels postningar jag idats l sa har visserligen
> >>>>>> f tt mig att storligen tvivla p Mikaels baskunskaper och analytiska
> >>>>>> f rm ga. Men jag tror nd att grundproblemet r en s.k. mortonsk demon:
> >>>>>>http://home.entouch.net/dmd/mortonsdemon.htm(artikelngller
> >>>>>> kreationister, men samma mekanismer styr ven konspirationsteoretiker).
> >>>>> Mikaels hj rna r sjuk, mycket sjuk.
> >>>> Hade han varit intelligent, hade han varit farlig.
> >>> Det är inget fel på Mikaels intelligens, han driver helt enkelt med
> >>> oss.
>
> >> Om en människa skriver 100 000 inlägg om hur han dricker T-röd och jagar
> >> Bilderbergare under sängen är hon inte helt normal, oberoende av om det
> >> är menat som ett skämt eller inte.
>
> >  Där har du en poäng, men alla är vi på något vis onormala, varje
> > individ är ju unik o på sätt o vis ett eget universum.
>
> Alla är vi unika, det är betraktarens ögon som bestämmer vad som är
> "normalt" eller "onormalt"
>
> > Dock är det synd att Mikael o Kjell nästan totalt utraderat intressanta o
> > givande diskussioner i detta forum.
>
> För vem tycker du att t.ex. dina inlägg som ständigt försöker
> idiotförklara vänsterns åsikter och representanter är intressanta?
> Där är svaret helt givet...de som har samma åsikter! Det kallar inte
> jag för intressanta eller givande.
>
> > Hade jag inte lovat Kjell att jag inte
> > skulle låta honom trakassera ut mig ur den här gruppen skulle jag
> > också lämnat den vid det här laget.
>
> Du *har* varit borta en längre tid och återkommer med att börja
> misstänkliggöra mig och mina skäl för att skriva här i gruppen. Du och
> många andra högerröstande blir otroligt frustrerade när jag presenterar
> hur din högerregerings politik slår mot de som har mest behov. Det kan
> en gång för alla konstateras att när jag skriver din högerregering så
> är det för att du var med och röstade fram regimen, antingen du ångrar
> det eller ej. Det är liksom försent att två sina händer när skadan är
> skedd.
>

Jo jag vet att du anser dig föra intressanta diskussioner när du
använder förolämpningar o trakasserier som "argument". Vi har
vänsterfolk i den här gruppen som det går att föra diskussioner med o
som inte tar det som en personlig förolämpning att andra kan ha andra
åsikter än de själva. Men majoriteten av dem har dessvärre då o då
förfallit till att ingå i din lilla skvallerjunta där ni ojar er över
hur ondsinta era meningsmotståndare är, vilket är synd.

För du statistik över hur ofta jag skriver? Jag följer skriverierna
här, men det är dessvärre allför sällan det finns något som föranleder
en kommentar från min sida. Och de flesta trådar jag själv startat har
ju inte föranlett några kommentarer från er.

Anneli


==============================================================================
ÄMNE: Nigel Farage tycker vi skall sluta betala ut dåliga valutor
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/0e68992e237602d9?hl=sv
==============================================================================

== 1 av 5 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 15:14
Från: Björn Westling

On 28 Maj, 18:52, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:
>
> > Det finns förvisso anledningar till att lägga en massa pengar på ett
> > föremål.
>
> > Du borde ju förresten tycka det är jättebra - att bli av med massa
> > värdelösa papperslappar och få något konkret för det!
>
> Jag betraktar inte en tavla som något konkret brukbart, vilken skrivare
> som helst trycker ju fram den även om de där färgpatronerna är löjligt dyra.

Jag förstår att du aldrig varit i närheten av en tavla.
Jag har en tavla gjord av en riktig konstnär, och jag kan garantera
dig att ingen skrivare i världen kan reproducera tavlan.
Den kan reproducera själva motivet, men det är inte samma sak.

Det är samma skillnad som mellan att se en bild av ett träd och ett
verkligt träd.
Eller se en bild av en sjö istället för en verklig sjö.

Vad skulle du föredra: Att få en bild av en måltid när du är hungrig
eller få en riktig måltid?

>
> > Men ett av skälen kan vara att dessa dyra saker stiger i värde och
> > alltså efter en tid kan säljas med avans. Om du köper en Picasso för
> > 24 miljoner, och tre år senare säljer den för 40 miljoner så har du ju
> > onekligen gjort en bra affär.
>
> Det förutsätter ju att du hittar ett dumhuvud om tre år som du kan lura
> på skräpet, vilket är långt ifrån säkert.

Eftersom det ju bara är värdelösa papperslappar enligt dig så köper du
säkert gärna den - så får du något som har åtminstone något
existensberättigande.
Vad skulle du göra med pengar? Om du har dem på banken kan ju
inflation och annat minska värdet på dem. Aktier och liknande är ju
precis lika värdelösa papperslappar. De kan dessutom också minska i
värde.
Inte ens hus är säkra - det kan fluktuera kraftigt.
Köpa en bil? Ja, men den kan ju gå sönder.

Det är sant att det kan hända att vissa saker kraftig minskar i värda
av olika anledningar, men å andra sidan finns det andra saker som ökar
i värde.


>
> > Det behöver inte röra sig om tavlor och liknande, utan även frimärken,
> > böcker, skivor, star wars-figurer, magickort, spel och massa annat kan
> > visa sig vara en bra investering.
> > Om Elijah Wood skulle hamna på obestånd kan han ju lägga ut
> > originalringen från Sagan om Ringen-filmen till försäljning. Den lär
> > ge honom åtskilliga slantar i kassan.
>
> Släng in den på pantbanken så får du dagsnoteringen i guldpris, en kopia
> kan vilken guldsmed som helst tillverka.

Fast det gäller ju bara om den är gjord av riktigt guld. Om den inte
är gjord av guld utan bara ser ut som om den var gjord av guld kan den
vara rätt värdelös vid en pantbank. Värdet i den ringen är inte
materialet den är gjord av - utan något annat.

Det är inte konstigare än att ett klottrat papper kan vara värt mycket
pengar om rätt person klottrade på det. Skulle du ha Buddy Hollys
glasögon hemma skulle du kunan sälja dem för enormt mycket pengar -
betydligt mer än du skulle få på någon pantbank. Saker som Hitler ägt
är värda mycket eftersom just Hitler ägde dem.


== 2 av 5 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 15:17
Från: Björn Westling

On 28 Maj, 19:15, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:
> Bruno Hagelsten skrev 2011-05-28 18:34:
>
>
>
> >>> Mikael Forsberg
>
> >>> Huset g r ju att bo i men en Picasso-tavla blir man ju bara sjuk av att
> >>> se p .
>
> >> Bj rn Westling
>
> >> Det beror f rst s p vilken av Picassos perioder den kommer fr n.
> >> Exempel p en k nd Picasso r "Garcon la Pipe"
>
> > John Hay och Betsey Whitney k pte m lningen 1950 f r 30.000 dollar.
> > N sta g ng den s ldes var 2004, klubbades m lningen f r 104.168.000
> > dollar p Sotheby's auktion. Picasso var 24 r d han portr tterade
> > pojken i sin atelje vid Montmartre. M lningen r knas till den rosa
> > perioden (1904 1906).
>
> > ven om det bara r kar vara "papperspengar" s skulle jag varit
> > tacksam om jag f tt Sothebys andel av slutpriset.
>
> Jag hade eldat upp tavlan och klarat mig utan papperslapparna.

Och blivit känd som "jubelidioten som eldade upp en tavla värd 105
miljoner dollar"!

Det är allt en himla tur att det inte är du som äger den gula
treskillingen - för vad filatelisterna gjort om de fått veta att du
eldade upp världens dyrbaraste frimärke är inte lätt att veta.
Fast det är klart, om du hade haft två exemplar av det så hade det
varit synnerligen förnuftigt att elda upp det ena - det påstås
nämligen vara vad som hänt med British Guyana 1c magenta.

== 3 av 5 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 15:21
Från: Björn Westling

On 28 Maj, 19:46, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:
> Björn Westling skrev 2011-05-28 17:53:
>
> > On 28 Maj, 13:26, Mikael Forsberg<mikaelforsb...@ymail.com> wrote:
> >>> Hur kommer det sig då att pengar och mynt har existerat längre än
> >>> banker?
>
> >> Det där beror förstås på hur man definierar bank.
>
> > Nejdå, det fanns mynt innan det fanns banker.
> > Bankväsendet skapades i Italien på 1300-talet.
>
> Nej, men grunden till bilderberggruppen på sätt och vis.

Du menar att det moderna bankväsendet inte alls skapades i Italien på
1300-talet, tvärs emot all expertis på ekonomisk historia!

>
> > Så om Bill gates ger dig en check med hans namnteckning på, där det
> > står att checken är värd 25 miljoner dollar så skulle du slänga eller
> > elda upp den eftersom det bara är en värdelös papperslapp?
>
> Beroende på varför han gav mig den, och inte skulle det vara för att jag
> gjort bra reklam för bilderberggruppen som han är aktiv sionist i så i
> sådana fall vore det bara för att få tyst på mig så visst den checken
> skulle jag elda upp.

Varför inte ge bort den till någon som behöver den? Eller skänka
checken till någto välgörande ändamål?


>
> >> Jag vet ju att andra går på bluffen och det är det som ger de värdelösa
> >> papperslapparna ett värde.
>
> > Du skulle alltså sälja något till någon för monopolpengar såeldes!
>
> Alla papperspengar är monopolpengar så visst.

Och du brukar alltid betala med 200-kronorssedlar från monopolspel,
förstår jag?


>
> > Men en plats där pengar i form utav papper
> >> inte används så är de helt värdelösa. Vad skulle du ha haft för nytta
> >> utav tusenlappar för några tusen år sedan mer än möjligen sälja som kuriosa?
>
> > Vad skulle du haft för nytta av en mobiltelefon för tusen år sedan?
> > Eller en dator?
>
> Datorn hade jag utan vidare haft nytta utav, men mobiltelefon kräver
> mobilnät så där finns begränsad användning.

Och hur hade du tänkt dig att datorn skulle fungera när det inte finns
någon el eller något eluttag? Och inget internet?


>
> Svara på min fråga istället för att ösa ut dumma motfrågor.

Jag svarade på din fråga genom motfrågor - trots att du svarade rätt
på den ena motfrågan begrep du inte varför jag ställde dem.


== 4 av 5 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 17:10
Från: Mikael Forsberg

Björn Westling skrev 2011-05-28 18:01:
> On 28 Maj, 14:45, Mikael Forsberg<mikaelforsb...@ymail.com> wrote:

>> Är pengarna värda något så är de det överallt och jag kan garantera att
>> med flera olika europeiska valutor så hade jag fått loss vad jag behövt.
>
> Jag hade flera europeiska valutor, men hade trots det inga möjligheter
> att köpa något i Holland eftersom jag inte hade Holländska pengar. Jag
> visste inte att bussen skulle stanna i Holland, så jag hade inte
> växlat till mig sådana pengar.
> Vari ligger din svårighet med att förstå det?

Jag förstår att du inte kan tala för dig.

>> Däremot är ju inga utav papperslapparna värda någonting egentligen men
>> man kan kanske få en pizza och några öl för klockan eller något liknande.
>
> Det förutsätter
> 1) att man har en klocka
> 2) att klockan är värd något
> 3) att man inte behöver ha kvar klockan.
> 4) att man vet vad klockan är värd - om du skulle byta en tavla mot en
> smörgås och det sedan visar sig att tavlan var en Matisse så har du
> just ätit världens dyraste smörgås.

Om du överlever tack vare smörgåsen så var den ju mer värd än tavlan som
är oätbar och följdaktligen värdelös i det läget.

> Vad hade du förresten haft för glädje av en klocka för några tusen år
> sedan?

Den hade varit närmast ovärderlig inom navigation.

== 5 av 5 ==
Datum: Lör 28 Maj 2011 21:39
Från: kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid

In swnet.politik Bruno Hagelsten <bruno.hagelsten@compaqnet.se> wrote:
> >Kaj Stenberg
> >
> >Apropos, inspirerad av detta totala sidospår försökte jag återigen hitta
> >en poster med "the blind man's meal". Men det kan ju inte vara möjligt att
> >inte målningen finns som poster???

> Nej jag kan inte se att den finns som affisch. Men det finns
> åtskilligt annat från den blå perioden. Botanisera litet och se vad du
> kan hitta.

Problemet är att de som finns a) inte tilltalar mig eller b) är alltför
vanliga. Jag ser inget fel i att ha sin favorittavla som affish (eller
bra reproduktion) om man inte har råd med originalet. Men pratar vi om
Picasso tycker _jag_ att någon Guernica eller Blue nude skulle kännas
töntigt.

--
Kaj


==============================================================================

Du fick detta meddelande eftersom du prenumererar på Google-grupper "swnet.politik"
grupp.

Om du vill skicka ett meddelande till den här gruppen, besök http://groups.google.com/group/swnet.politik?hl=sv

Om du vill avsluta prenumerationen på den här gruppen skickar du ett brev
till swnet.politik+unsubscribe@googlegroups.com

Om du vill hur du får post från den här gruppen går du in på:
http://groups.google.com/group/swnet.politik/subscribe?hl=sv

Om du vill rapportera otillåten användning skickar du ett brev med en
förklaring av problemet till abuse@googlegroups.com


==============================================================================
Google-grupper: http://groups.google.com/?hl=sv

No comments:

Post a Comment