Thursday 11 August 2011

[karachi-Friends] Urdu Article: بيا ن پا لتو جا نورں کا

Collection 



بيا ن پا لتو جا نورں کا

Posted: 11 Aug 2011 02:54 AM PDT


بھلا ایسا بھی کوئی گھر ہے جس ميں ایک نہ ایک پالتو جانور نہ ہو. گائے نہیں تو بھینس، بھیڑ نہیں تو بکری. کتا نہیں تو بّلی، گھوڑا نہیں تو گدھا. جانور پالنا بڑی اچھی بات ہے. یہ صرف انسان کا خاصہ ہے. آپ نے کبھی نہ دیکھا ہوگا کہ کسی طوطے نے خرگوش پالا ہو، کسی مرغی نے کوئی بّلی پالی ہو، یا کسی گدھے نے کوئی گھوڑا پالا ہو. گدھا بظاہر کیسا بھی نظر آئے ایسا گدھا بھی نہیں ہوتا
Click to Read more »

--
Be Carefull in Islamic Discussions;
Disrespect (of Ambiyaa, Sahabaa, Oliyaa, and Ulamaa) is an INSTANT BAN
Abuse of any kind (to the Group, or it's Members) shall not be tolerated
SPAM, Advertisement, and Adult messages are NOT allowed
This is not Dating / Love Group, Sending PM's to members will be an illegal act.
 
 
You received this message because you are subscribed to the Google
Groups "Karachi-Friends" group.
To post to this group, send email to karachi-Friends@googlegroups.com
To unsubscribe from this group, send email to
karachi-Friends+unsubscribe@googlegroups.com

{Islamic_Finance_Banking} توصيات بتعريف موحد لـ «البنك الإسلامي» وربط القروض الاستهلاكية ببرامج الادخار في ندة البركة

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Islamic_Finance_Banking" group.
To post to this group, send email to islamic_finance_Banking@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to islamic_finance_Banking+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/islamic_finance_Banking?hl=en.

swnet.politik – 25 nya meddelanden i 3 ämnen – sammandrag

swnet.politik
http://groups.google.com/group/swnet.politik?hl=sv

swnet.politik@googlegroups.com

Dagens ämnen:

* NATO måste införa flygförbudszon över England... - 15 meddelanden, 5
författare
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/ba4a58b8edc43241?hl=sv
* Avskaffa den nuvarande föräldraförsäkringen - 5 meddelanden, 5 författare
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/46570de219f54acc?hl=sv
* Avregleringar - 5 meddelanden, 3 författare
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/d3d9c16e7f1a4f17?hl=sv

==============================================================================
ÄMNE: NATO måste införa flygförbudszon över England...
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/ba4a58b8edc43241?hl=sv
==============================================================================

== 1 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 15:06
Från: Björn Westling

On 11 Aug, 22:52, kjell <pet...@yuyuy.se> wrote:

> Får säga att bildning har fått en helt annan mening när man läser dig
> du ordbajsande fjant.

Blir man vänstergalning bara för att man har underlägsenhetskomplex?


== 2 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 20:40
Från: "Avos"

Björn Westling<bhmwestling@gmail.com> wrote:
> On 11 Aug, 20:22, "Avos" <avo...@yahoo.se> wrote:
> > берн, хорошо ты больтаешь хуйной. Когда некого не понимает о чем ты говоришь, и ты сам не понимаешь какую херню ты говоришь, наверно это знак что ты интеллигентный?
> Tyvärr, jag kan inte ryska så jag kan inte ge något svar på det.

Jag ville bara bidra med något obegripligt och intelligent till diskussionen om insekter och flygförbudszoner, trots att jag bara är ett gammalt ryskt fraktfartyg.
--
Android Usenet Reader
http://android.newsgroupstats.hk


== 3 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 20:44
Från: "Avos"

Bruno Hagelsten<bruno.hagelsten@compaqnet.se> wrote:
> >Avos
> >
> >Det är fel att döma andra efter sig själv. Eller menar du verkligen att
> >staters suveränitet inte ska tas på allvar?
> Känner du till någon speciell nation som åsidosatt en annan stats
> suveränitet?
> Bruno

Jag vet vad du vill säga: du känner inte till ett enda exempel på sådant.
--
Android Usenet Reader
http://android.newsgroupstats.hk


== 4 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 21:24
Från: "Avos"

Bruno Hagelsten<bruno.hagelsten@compaqnet.se> wrote:
> >> >Avos
> >> >
> >> >Ställ upp för frihetsvännerna, man ska dela lika och vara jämlik med de som
> >> >har mer. Upprorsmännen i libyen vill ta av pengarna från khadaffis oljeklan.
> >> >Varför ska de låta andra få äta ur köttgrytorna? De får hjälp av utlänningar.
> >> >Jag tycker att vi ska skicka hjälp till dessa frhetskämpar som slåss för friheten
> >> >på Londons gator. Eller hur?
> >> Bruno
> >>
> >> Du är dåligt underrättad, Avos.
> >Avos
> >
> >Skjut inte på budbäraren.
> Men plundringarna i England är väl ändå inte en kamp mot en diktator
> som sänder legosoldater och pansar mot sin befolkning för att de
> tröttnat på förtrycket? Budbäraren (Avos) har ju full tillgång till
> all den information som behövs för att kunna skilja upproret i Libyen
> från plundringarna i England.
> Bruno

Folkets ledare i Libyen vill bara ta vad som skäligen tillhör dem i detta nobelprisbelönta krig. Frågan är då varför de gav nobelpriset till obama? Det är helt osjälviskt att plundra landet. Än mer osjälviskt att skicka dit flottan och hjälpa dem. Jag tycker Sverige därför lika osjälviskt ska hjälpa de engelska frihetshjältarna genom att skicka dit trupper som stödjer demokratin i England.
--
Android Usenet Reader
http://android.newsgroupstats.hk


== 5 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 21:48
Från: "Avos"

Björn Westling<bhmwestling@gmail.com> wrote:
> On 11 Aug, 20:22, "Avos" <avo...@yahoo.se> wrote:
> > берн, хорошо ты больтаешь хуйной. Когда некого не понимает о чем ты говоришь, и ты сам не понимаешь какую херню ты говоришь, наверно это знак что ты интеллигентный?
> Tyvärr, jag kan inte ryska så jag kan inte ge något svar på det.

Nu står älgkon och kalven i grönsakslandet.
--
Android Usenet Reader
http://android.newsgroupstats.hk


== 6 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 22:11
Från: Bruno Hagelsten

>> Bruno
>>
>> K�nner du till n�gon speciell nation som �sidosatt en annan stats
>> suver�nitet?

>Avos
>
>Jag vet vad du vill s�ga: du k�nner inte till ett enda exempel p� s�dant.

Eftersom din vetskap verkar vara h�gst begr�nsad kan jag ju n�mna
Tibet som var en suver�n stat f�re �r 1950. Den 7 oktober 1950
omringade trupper ur Folkets befrielsearm� Tibet f�r att inf�rliva
regionen med den nyuppr�ttade Folkrepubliken Kina. Den tibetanska
regeringen f�rs�kte f�rg�ves v�dja till FN om intervention, men detta
misslyckades.

Bruno


== 7 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 22:14
Från: kjell

Bruno Hagelsten låtsades :
>> kjell
>>
>> Avos troligen konstaterade att det är politiska åsikter som får dig att
>> se olika. I England regerar en högerregering och den vill du väl inte
>> skall utsättas för samma behandling, du vill säkerligen att polis skall
>> bekämpa fattigdom, utanförskap och marginaliserade invånare.
>
> Så enligt din enkla mening så plundrar man affärerna i sitt eget
> grannskap som en protest mot hopplöshet och fattigdom?

Förr eller senare kommer sociala oroligheter. Du borde sätta dig in i
hur fattigdom och misär ser ut i olika förorter i England. Nu har vi i
vanlig ordning sett hur dina högerregeringar ser till att de svaga
grupperna får det allt sämre. Eller du inbillar dig att sådan politik
förr eller senare ger ett makabert resultat. Vi ser i samma fenomen i
Rosengård bl.a. I hela Europa ser vi hur sociala oroligheter brer ut
sig i takt med högerns framgångar.

> Antagligen har det funnits inslag av bitterhet mot polisen som fick igång
> plundringarna.
Bitterhet mot *samhället* och dessa förlängda arm, polisen.

>(Dödsskjutningen.) Men gängen är målinriktade och är
> helt fokuserade på att komma över varor.

Varor som de i sin fattigdom inte själva kan köpa på grund en
högerregerings försämringar.

> Om du vill kalla det politisk medvetenhet så är det nog dags att du börjar
> studera händelserna något bättre.

Politisk medvetenhet?. Tja snarare utlopp för ren frustration! Sådan
botas enligt högerpolitik med polis. Sedan så borde du ta av dina
högerglasögon och studera hur det ser ut i många av Englands
storstäder.

> Bruno

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 8 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 22:19
Från: Bruno Hagelsten

>Avos
>
>Jag ville bara bidra med något obegripligt och intelligent till diskussionen
>om insekter och flygförbudszoner, trots att jag bara är ett gammalt ryskt
>fraktfartyg.

I det fartyget tycks det endast finnas ballast som skvalpar omkring i
skotten.

Bruno


== 9 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 22:44
Från: Bruno Hagelsten

>> Bruno
>>
>> Men plundringarna i England �r v�l �nd� inte en kamp mot en diktator
>> som s�nder legosoldater och pansar mot sin befolkning f�r att de
>> tr�ttnat p� f�rtrycket? Budb�raren (Avos) har ju full tillg�ng till
>> all den information som beh�vs f�r att kunna skilja upproret i Libyen
>> fr�n plundringarna i England.
>> Bruno

>Avos
>
>Folkets ledare i Libyen vill bara ta vad som sk�ligen tillh�r dem i detta
>nobelprisbel�nta krig. Fr�gan �r d� varf�r de gav nobelpriset till obama?

Vad svamlar du om? Fredspriset har v�l inte med libyenkonflikten att
g�ra.

>Det �r helt osj�lviskt att plundra landet. �n mer osj�lviskt att skicka dit
>flottan och hj�lpa dem. Jag tycker Sverige d�rf�r lika osj�lviskt ska hj�lpa
>de engelska frihetshj�ltarna genom att skicka dit trupper som st�djer
>demokratin i England.

Varf�r skriver du detta meningsl�sa dravel?

Bruno


== 10 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 22:47
Från: kjell

Bruno Hagelsten formulerade frågan :
>>> Bruno
>>>
>>> Men plundringarna i England är väl ändå inte en kamp mot en diktator
>>> som sänder legosoldater och pansar mot sin befolkning för att de
>>> tröttnat på förtrycket? Budbäraren (Avos) har ju full tillgång till
>>> all den information som behövs för att kunna skilja upproret i Libyen
>>> från plundringarna i England.
>>> Bruno
>
>> Avos
>>
>> Folkets ledare i Libyen vill bara ta vad som skäligen tillhör dem i detta
>> nobelprisbelönta krig. Frågan är då varför de gav nobelpriset till obama?
>
> Vad svamlar du om? Fredspriset har väl inte med libyenkonflikten att
> göra.
>
>> Det är helt osjälviskt att plundra landet. Än mer osjälviskt att skicka dit
>> flottan och hjälpa dem. Jag tycker Sverige därför lika osjälviskt ska hjälpa
>> de engelska frihetshjältarna genom att skicka dit trupper som stödjer
>> demokratin i England.
>
> Varför skriver du detta meningslösa dravel?

Begriper du inte att han driver med dig och din högerpolitiska
enögdhet?

> Bruno

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 11 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 22:51
Från: kjell

kjell formulerade på fredag :
> Bruno Hagelsten låtsades :
>>> kjell
>>>
>>> Avos troligen konstaterade att det är politiska åsikter som får dig att se
>>> olika. I England regerar en högerregering och den vill du väl inte skall
>>> utsättas för samma behandling, du vill säkerligen att polis skall bekämpa
>>> fattigdom, utanförskap och marginaliserade invånare.
>>
>> Så enligt din enkla mening så plundrar man affärerna i sitt eget
>> grannskap som en protest mot hopplöshet och fattigdom?
>
> Förr eller senare kommer sociala oroligheter. Du borde sätta dig in i hur
> fattigdom och misär ser ut i olika förorter i England. Nu har vi i vanlig
> ordning sett hur dina högerregeringar ser till att de svaga grupperna får det
> allt sämre. Eller du inbillar dig att sådan politik förr eller senare ger ett
> makabert resultat. Vi ser i samma fenomen i Rosengård bl.a. I hela Europa ser
> vi hur sociala oroligheter brer ut sig i takt med högerns framgångar.
>
>> Antagligen har det funnits inslag av bitterhet mot polisen som fick igång
>> plundringarna.
> Bitterhet mot *samhället* och dessa förlängda arm, polisen.
>
>>(Dödsskjutningen.) Men gängen är målinriktade och är
>> helt fokuserade på att komma över varor.
>
> Varor som de i sin fattigdom inte själva kan köpa på grund en högerregerings
> försämringar.
>
>> Om du vill kalla det politisk medvetenhet så är det nog dags att du börjar
>> studera händelserna något bättre.
>
> Politisk medvetenhet?. Tja snarare utlopp för ren frustration! Sådan botas
> enligt högerpolitik med polis. Sedan så borde du ta av dina högerglasögon och
> studera hur det ser ut i många av Englands storstäder.
>
>> Bruno

Gårdagens ledare i Landskrona Posten illustrerar väl mina tankegångar.
Det är sådana faktorer som du inte vill se med dina högerglasögon.

"Det finns mycket att säga om det som nu sker i Storbritannien. Hög
ungdomsarbetslöshet och stora sociala klyftor ger en grogrund för
missnöje med samhället. Marginaliserade unga som inte ser någon framtid
leder till stor frustration, som kommer ut någon gång, på något sätt.
Och ovanpå det stora besparingar i den offentliga sektorn, som slår
hårt mot just resursfattiga storstadsförorter, skriver Lotta Hördin i
dagens huvudledare."

http://hd.se/ledare/blogg/

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 12 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 23:05
Från: Mikael Forsberg

On 2011-08-11 19:39, Avos wrote:
> Björn Westling<bhmwestling@gmail.com> wrote:
>> On 11 Aug, 16:47, "Avos" <avo...@yahoo.se> wrote:
>> > Björn Westling<bhmwestl...@gmail.com> wrote:
>> > > On 11 Aug, 13:18, Mikael Forsberg <mikaelforsb...@ymail.com> wrote:
>> > > > >>> Du måste lära dig reglerna för att skriva svenska, Mikael.
>> Regler för
>> > > > >>> hur man i ett givet språk sätter samman enskilda enheter
>> (ord, lexem)
>> > > > >>> till komplexa strukturer, satser och meningar.
>> >
>> > > > >> Svenska är mitt modersmål och klagomål på det förpassas till
>> papperskorgen.
>> >
>> > > > > Så du anser inte att normal språklig och begreppslig precision
>> är så
>> > > > > nödvändig? Vad beror det på?
>> >
>> > > > Din bristande förståndsförmåga kan du inte kräva att jag skall
>> förklara.
>> > > Det rör sig inte om någon bristande förståndsförmåga när Bruno tolkar
>> > > begrepp som "insekter", "däggdjur", "seriemord", "massmord" och
>> > > "demokrati" på ett annat sätt än du!
>> > > Om jag skriver "Jag gillar discomusik" och då med discomusik
>> syftar på
>> > > t.ex. Deicide, Megadeth och Mayhem, så är det ju inte läsarens
>> > > okunnighet som gör att han tror att jag syftar på t.ex. Boney M, Amii
>> > > Stewart och Patrick Hernandez.
>> >
>> > Svårt att förstå hur du menar att det argumentet stöjer eller
>> motsäger en flygförbudszon
>> Det beror främst på att det argumentet inte stöder eller motsäger en
>> flygförbudszon, utan istället visar för Mikael varför det är osmart
>> att hitta på egna definitioner av kända begrepp.
>
> Handlade alltså diskussionen om flygförbudszoner för insekter? Det
> framgick inte helt klart.

Problemet är insekterna, de flygande räkorna som invaderar England och
därför behöver vi bomba sönder landet.

== 13 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 23:06
Från: Bruno Hagelsten

>kjell
>
>Förr eller senare kommer sociala oroligheter.

Ja, och då sätter man eld på kåkarna närmast där man bor och plundrar
allt i sin väg.

>Du borde sätta dig in i hur fattigdom och misär ser ut i olika
>förorter i England. Nu har vi i vanlig ordning sett hur dina
>högerregeringar ser till att de svaga grupperna får det allt sämre.
>Eller du inbillar dig att sådan politik förr eller senare ger ett
>makabert resultat. Vi ser i samma fenomen i Rosengård bl.a.
>I hela Europa ser vi hur sociala oroligheter brer ut sig i takt
>med högerns framgångar.

Så demokratin blir för tung att bära för de samhällsskikt du värnar
om? Om väljarna röstar fel så leder det till upplopp och skadegörelse
i miljardbelopp.

>> Men gängen är målinriktade och är helt fokuserade på att
>> komma över varor.

>Varor som de i sin fattigdom inte själva kan köpa på grund en
>högerregerings försämringar.

För dem som nu kan bindas till dessa plundringar och bränder blir det
inte lika festligt.

>> Om du vill kalla det politisk medvetenhet så är det nog dags att du börjar
>> studera händelserna något bättre.

>Politisk medvetenhet?. Tja snarare utlopp för ren frustration! Sådan
>botas enligt högerpolitik med polis. Sedan så borde du ta av dina
>högerglasögon och studera hur det ser ut i många av Englands
>storstäder.

Det beskrevs i teve som att "protesterna" utvecklades till
organiserade stöldräder, knappast som ett utslag av förtryck och
fattigdom. Din rättsuppfattning är genomrutten!

Bruno


== 14 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 23:15
Från: Bruno Hagelsten

>kjell
>
>Gårdagens ledare i Landskrona Posten illustrerar väl mina tankegångar.
>Det är sådana faktorer som du inte vill se med dina högerglasögon.
>
>"Det finns mycket att säga om det som nu sker i Storbritannien. Hög
>ungdomsarbetslöshet och stora sociala klyftor ger en grogrund för
>missnöje med samhället. Marginaliserade unga som inte ser någon framtid
>leder till stor frustration, som kommer ut någon gång, på något sätt.
>Och ovanpå det stora besparingar i den offentliga sektorn, som slår
>hårt mot just resursfattiga storstadsförorter, skriver Lotta Hördin i
>dagens huvudledare."

Lotta Hördins beskrivning tror jag på. Men dina slutsatser är åt
fanders. Hur hjälper det någon att man sätter hus och bilar i brand
och plundrar butikerna i närområdet?

Nu blir ju eländet än mer påtagligt.

Bruno


== 15 av 15 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 23:30
Från: Bruno Hagelsten

>kjell
>
>Begriper du inte att han driver med dig och din högerpolitiska
>enögdhet?

Han försökte vara ironisk genom sitt pladder om "att skicka dit
trupper som stödjer demokratin i England". Det finns absolut ingen som
anser att man skall skicka svenska trupper någonstans i världen av
sådana skäl. Det är en "satir" som saknar udd och beskriver bäst
idéfattigdomen i vänsterns kritik av sådant som verkligen är värt att
vara kritisk mot.

Bruno

==============================================================================
ÄMNE: Avskaffa den nuvarande föräldraförsäkringen
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/46570de219f54acc?hl=sv
==============================================================================

== 1 av 5 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 15:25
Från: "M.O.B. i L."

Avos wrote:
> M.O.B. i L.<mikaelb@df.lth.se> wrote:
>> Varför skall stackars barnlösa tvingas betala högavlönade
>> föräldraledigas lyxliv utomlands? Dessutom är det nog mycket mygel med
>> föräldraförsäkringen. T.ex. att lönen sätts upp kraftigt inför
>> föräldraledighet och sedan sägs föräldern upp (enligt överenskommelsen
>> med arbetgivaren) och anställs igen till en lägre lön. På så sätt lämpas
>> ännu större kostnader över på hederliga med barn men framförallt de
>> olyckliga barnlösa. De stackars ofrivilligt barnlösa går på knäna och
>> har små möjligheter att skaffa egna barn p.g.a. att de får leva i armmod
>> samtidigt som de med barn får hög ersättning för att lata sig.
>> Jag anser att man borde ha medborgarlön.
>
> Barnbidrag och underhåll är ett av de instrument asociala använder för
> att spela ut föräldrar mot varandra. För dessa pengar,2300 kr mån säljer
> sig ofta den ena förälderns åt asociala. Om inte dessa pengar fanns,
> skulle en dålig förälder inte strida om barnen. Om barnbidraget vore
> inkomstrelaterat, skulle trots detta ändå en förälder med låg inkomst
> kunna vara vårdnadshavare även som skild.

Det du skriver har inget med mitt inlägg att göra. Jag talar om
Föräldraförsäkringen som t.ex. är högre än Sjukförsäkringen och A-kassan
och dessutom har mycket högre tak. Barnbidrag är ju till för barnen och
är dessutom samma för alla barn så den kan jag stå ut med eftersom den
liknar medborgarlön.

Jag känner till fall då högavlönade föräldralediga spenderat sin
föräldraledighet i Spanien. Det innebär ju att svenska staten förlorar
moms:en.


== 2 av 5 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 17:10
Från: Björn Westling

On 12 Aug, 00:25, "M.O.B. i L." <mika...@df.lth.se> wrote:
> Avos wrote:
> > M.O.B. i L.<mika...@df.lth.se> wrote:
> >> Varför skall stackars barnlösa tvingas betala högavlönade
> >> föräldraledigas lyxliv utomlands? Dessutom är det nog mycket mygel med
> >> föräldraförsäkringen. T.ex. att lönen sätts upp kraftigt inför
> >> föräldraledighet och sedan sägs föräldern upp (enligt överenskommelsen
> >> med arbetgivaren) och anställs igen till en lägre lön. På så sätt lämpas
> >> ännu större kostnader över på hederliga med barn men framförallt de
> >> olyckliga barnlösa. De stackars ofrivilligt barnlösa går på knäna och
> >> har små möjligheter att skaffa egna barn p.g.a. att de får leva i armmod
> >> samtidigt som de med barn får hög ersättning för att lata sig.
> >> Jag anser att man borde ha medborgarlön.
>
> > Barnbidrag och underhåll är ett av de instrument asociala använder för
> > att spela ut föräldrar mot varandra. För dessa pengar,2300 kr mån säljer
> > sig ofta den ena förälderns åt asociala. Om inte dessa pengar fanns,
> > skulle en dålig förälder inte strida om barnen. Om barnbidraget vore
> > inkomstrelaterat, skulle trots detta ändå en förälder med låg inkomst
> > kunna vara vårdnadshavare även som skild.
>
> Det du skriver har inget med mitt inlägg att göra. Jag talar om
> Föräldraförsäkringen som t.ex. är högre än Sjukförsäkringen och A-kassan
> och dessutom har mycket högre tak. Barnbidrag är ju till för barnen och
> är dessutom samma för alla barn så den kan jag stå ut med eftersom den
> liknar medborgarlön.
>
> Jag känner till fall då högavlönade föräldralediga spenderat sin
> föräldraledighet i Spanien. Det innebär ju att svenska staten förlorar
> moms:en.

Och varför skall alla fattiga småbarnsföräldrar drabbas av vad några
få kanske kan göra?


== 3 av 5 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 20:35
Från: "Avos"

M.O.B. i L.<mikaelb@df.lth.se> wrote:
> Avos wrote:
> > M.O.B. i L.<mikaelb@df.lth.se> wrote:
> >> Varför skall stackars barnlösa tvingas betala högavlönade
> >> föräldraledigas lyxliv utomlands? Dessutom är det nog mycket mygel med
> >> föräldraförsäkringen. T.ex. att lönen sätts upp kraftigt inför
> >> föräldraledighet och sedan sägs föräldern upp (enligt överenskommelsen
> >> med arbetgivaren) och anställs igen till en lägre lön. På så sätt lämpas
> >> ännu större kostnader över på hederliga med barn men framförallt de
> >> olyckliga barnlösa. De stackars ofrivilligt barnlösa går på knäna och
> >> har små möjligheter att skaffa egna barn p.g.a. att de får leva i armmod
> >> samtidigt som de med barn får hög ersättning för att lata sig.
> >> Jag anser att man borde ha medborgarlön.
> >
> > Barnbidrag och underhåll är ett av de instrument asociala använder för
> > att spela ut föräldrar mot varandra. För dessa pengar,2300 kr mån säljer
> > sig ofta den ena förälderns åt asociala. Om inte dessa pengar fanns,
> > skulle en dålig förälder inte strida om barnen. Om barnbidraget vore
> > inkomstrelaterat, skulle trots detta ändå en förälder med låg inkomst
> > kunna vara vårdnadshavare även som skild.
> Det du skriver har inget med mitt inlägg att göra. Jag talar om
> Föräldraförsäkringen som t.ex. är högre än Sjukförsäkringen och A-kassan
> och dessutom har mycket högre tak. Barnbidrag är ju till för barnen och
> är dessutom samma för alla barn så den kan jag stå ut med eftersom den
> liknar medborgarlön.
> Jag känner till fall då högavlönade föräldralediga spenderat sin
> föräldraledighet i Spanien. Det innebär ju att svenska staten förlorar
> moms:en.

Jag är för medborgarlön, men skulle det vara praktiskt genomförbart att folk vägrades att åka utomlands om de fick föräldraledighet? Av samma skäl skulle de kunna vägras åka utomlands om de hade medborgarlön?
--
Android Usenet Reader
http://android.newsgroupstats.hk


== 4 av 5 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 23:02
Från: kjell

M.O.B. i L. skrev :
> Varför skall stackars barnlösa tvingas betala högavlönade
> föräldraledigas lyxliv utomlands? Dessutom är det nog mycket mygel med
> föräldraförsäkringen. T.ex. att lönen sätts upp kraftigt inför
> föräldraledighet och sedan sägs föräldern upp (enligt överenskommelsen
> med arbetgivaren) och anställs igen till en lägre lön. På så sätt lämpas
> ännu större kostnader över på hederliga med barn men framförallt de
> olyckliga barnlösa. De stackars ofrivilligt barnlösa går på knäna och
> har små möjligheter att skaffa egna barn p.g.a. att de får leva i armmod
> samtidigt som de med barn får hög ersättning för att lata sig.
>
> Jag anser att man borde ha medborgarlön.

Har alltid tyckt att barnbidraget skulle vara generellt, men jag börjar
svänga i takt med att de rika skor sig och helt enkelt sätter in
pengarna på barnens konto för att dessa skall användas av dem när de
blir myndiga. Detta var inte avsikten med barnbidraget från början. Det
är dags att ändra detta förlegade system så att det blir behovsprövat
på något sätt.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 5 av 5 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 23:11
Från: Hakvinius

kjell skrev 2011-08-12 08:02:

>
> Har alltid tyckt att barnbidraget skulle vara generellt, men jag börjar
> svänga i takt med att de rika skor sig och helt enkelt sätter in
> pengarna på barnens konto för att dessa skall användas av dem när de
> blir myndiga. Detta var inte avsikten med barnbidraget från början. Det
> är dags att ändra detta förlegade system så att det blir behovsprövat på
> något sätt.
>

Jag tror att det gjorts en utredning om just det. Det man kom fram till
var att kontrollsystemet skulle bli oerhört kostsamt (t o m mer kostsamt
än besparingen), och att grupper som t ex nolltaxerare, svartjobbare och
gränspendlare (som skattar i annat land) skulle "komma undan".

Barnbidraget får f ö användas som mottagaren behagar. Vill man spara
pengarna, eller köpa öl för dem, så är det upp till var och en.

==============================================================================
ÄMNE: Avregleringar
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/d3d9c16e7f1a4f17?hl=sv
==============================================================================

== 1 av 5 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 20:09
Från: Ken

On Thu, 11 Aug 2011 21:48:32 +0200, Hakvinius <hakvinius@hotmail.com>
wrote:

> Nej, jag varken hycklar eller ogillar avregleringar.
> Jag tycker det är bra med avregleringen,

Vad är de för bra med den?
Den gör det extremt struligt för alla och så blir det
förfärligt mycket dyrare för hela samhället.


== 2 av 5 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 21:55
Från: kjell

Ken sände denna ide :
> On Thu, 11 Aug 2011 21:48:32 +0200, Hakvinius <hakvinius@hotmail.com>
> wrote:
>
>> Nej, jag varken hycklar eller ogillar avregleringar.
>> Jag tycker det är bra med avregleringen,
>
> Vad är de för bra med den?

Det är oftast bra för de välbeställda, de kan då få utlopp för sina
egna utsvävningar, som de kallar valmöjligheter.

> Den gör det extremt struligt för alla och så blir det
> förfärligt mycket dyrare för hela samhället.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 3 av 5 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 23:04
Från: Hakvinius

Ken skrev 2011-08-12 05:09:
> On Thu, 11 Aug 2011 21:48:32 +0200, Hakvinius<hakvinius@hotmail.com>
> wrote:
>
>> Nej, jag varken hycklar eller ogillar avregleringar.
>> Jag tycker det är bra med avregleringen,
>
> Vad är de för bra med den?
> Den gör det extremt struligt för alla och så blir det
> förfärligt mycket dyrare för hela samhället.
>

För det första. "Alla" är ett lite väl brett begrepp. Jag åker t ex
traditionella tåg några gånger per år, och har aldrig upplevt "struligt
för alla" (det har tvärtom fungerat riktigt bra). De som har det
struligt är de som tågpendlar, medan det stora antalet sällanresenärer
knappast lider (även om det förekommer).

Ett problem är väl att bidraget till järnvägsunderhållet har varit
eftersatt de senaste 20 åren, även om det så sakteliga börjar vända upp
igen. Generellt sett gjordes det ett och annat annat misstag när
sossarna avreglerade järnvägen; Man styckade upp "SJ" i alltför många
delar och bolag. Detta har gjort samordningsarbetet nästan omöjligt. Det
behövs en kader av byråkrater bara för att den ena ska kunna hålla reda
på vad de andra gör.

Titta t ex på Arlanda Express och Arlandabanan. Den fungerar
exemplariskt (man får pengarna tillbaks om tåget är mer än 3 minuter
försenat). Där sköts underhållet och driften helt och hållet av A-Train.
Banan byggdes av NCC, Siab och Vattenfall.


== 4 av 5 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 23:06
Från: Hakvinius

kjell skrev 2011-08-12 06:55:
> Ken sände denna ide :
>> On Thu, 11 Aug 2011 21:48:32 +0200, Hakvinius <hakvinius@hotmail.com>
>> wrote:
>>
>>> Nej, jag varken hycklar eller ogillar avregleringar. Jag tycker det
>>> är bra med avregleringen,
>>
>> Vad är de för bra med den?
>
> Det är oftast bra för de välbeställda, de kan då få utlopp för sina egna
> utsvävningar, som de kallar valmöjligheter.

Jag ser att du fortsätter snacka ditt skit! Varför tror du sossarna
avreglerade järnvägen? För att "de välbeställda" skulle få utlopp för
sina egna utsvävningar"? Eller tror du det fanns en annan anledning?


== 5 av 5 ==
Datum: Tor 11 Aug 2011 23:28
Från: kjell

Hakvinius placerade detta på skärmen :
> Ken skrev 2011-08-12 05:09:
>> On Thu, 11 Aug 2011 21:48:32 +0200, Hakvinius<hakvinius@hotmail.com>
>> wrote:
>>
>>> Nej, jag varken hycklar eller ogillar avregleringar.
>>> Jag tycker det är bra med avregleringen,
>>
>> Vad är de för bra med den?
>> Den gör det extremt struligt för alla och så blir det
>> förfärligt mycket dyrare för hela samhället.
>>
>
> För det första. "Alla" är ett lite väl brett begrepp. Jag åker t ex
> traditionella tåg några gånger per år, och har aldrig upplevt "struligt för
> alla" (det har tvärtom fungerat riktigt bra). De som har det struligt är de
> som tågpendlar, medan det stora antalet sällanresenärer knappast lider (även
> om det förekommer).
>
> Ett problem är väl att bidraget till järnvägsunderhållet har varit eftersatt
> de senaste 20 åren, även om det så sakteliga börjar vända upp igen. Generellt
> sett gjordes det ett och annat annat misstag när sossarna avreglerade
> järnvägen; Man styckade upp "SJ" i alltför många delar och bolag. Detta har
> gjort samordningsarbetet nästan omöjligt. Det behövs en kader av byråkrater
> bara för att den ena ska kunna hålla reda på vad de andra gör.

Tycker du inte detta är bra, eftersom din högerregering mig veterligen
inte har någon avsikt attändra på detta? Varför kritiserar du inte
högerpolitiken som fortsätter i samma spår, nu när man upptäckt att det
inte fungerar? Är du alldeles oförmögen att se att vi haft en
högerregering under fem år och inte har gjort något åt detta. De sittur
ju och administrerar det systemet som du klagar på. Du är något enormt
enkelspårig i din framtoning, kan även kallas för skitprat helt enkelt.

> Titta t ex på Arlanda Express och Arlandabanan. Den fungerar exemplariskt
> (man får pengarna tillbaks om tåget är mer än 3 minuter försenat). Där sköts
> underhållet och driften helt och hållet av A-Train. Banan byggdes av NCC,
> Siab och Vattenfall.

Nu är väl inte dessa järnvägar så pass gamla som det övriga
järnvägsnätet, otroligt korkad jämförelse, men det gjorde du säkert för
att det är privatiserat!

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


==============================================================================

Du fick detta meddelande eftersom du prenumererar på Google-grupper "swnet.politik"
grupp.

Om du vill skicka ett meddelande till den här gruppen, besök http://groups.google.com/group/swnet.politik?hl=sv

Om du vill avsluta prenumerationen på den här gruppen skickar du ett brev
till swnet.politik+unsubscribe@googlegroups.com

Om du vill hur du får post från den här gruppen går du in på:
http://groups.google.com/group/swnet.politik/subscribe?hl=sv

Om du vill rapportera otillåten användning skickar du ett brev med en
förklaring av problemet till abuse@googlegroups.com


==============================================================================
Google-grupper: http://groups.google.com/?hl=sv

{Islamic_Finance_Banking} دراسات 32 عاماً تكفي لوضع خارطة اقتصادية عالمية في ندوة البركة

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Islamic_Finance_Banking" group.
To post to this group, send email to islamic_finance_Banking@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to islamic_finance_Banking+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/islamic_finance_Banking?hl=en.

{Islamic_Finance_Banking} صالح كامل لـ «الحياة»: تطبيق الاقتصاد الإسلامي حل جذري للأزمات الاقتصادية

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Islamic_Finance_Banking" group.
To post to this group, send email to islamic_finance_Banking@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to islamic_finance_Banking+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/islamic_finance_Banking?hl=en.

{Islamic_Finance_Banking} الصين والهند تشاركان للمرة الأولى في ندوة البركة

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Islamic_Finance_Banking" group.
To post to this group, send email to islamic_finance_Banking@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to islamic_finance_Banking+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/islamic_finance_Banking?hl=en.

{Islamic_Finance_Banking} الشيخ ابن منيع في ندوة البركة

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Islamic_Finance_Banking" group.
To post to this group, send email to islamic_finance_Banking@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to islamic_finance_Banking+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/islamic_finance_Banking?hl=en.

{Islamic_Finance_Banking} الشيخ صالح كامل يحضر ندوة البركة

 
ولو كانت في آخر الدنيا لحضرها لانه يحترمها ويحترم القائمين عليها

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Islamic_Finance_Banking" group.
To post to this group, send email to islamic_finance_Banking@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to islamic_finance_Banking+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/islamic_finance_Banking?hl=en.

[PF:166250] رمضان اور نماز / مفتی محمّد رفیع عثمانی

   


--
Subscribe your email id to get
Informative Valuable Mails on Daily Basis
by Sending blank emial
subjected "Subscribe Me" To imranjunani@gmail.com

--
From:
[Pak-Friends] Group Member
Visit Group: http://groups.google.com/group/Karachi-786
Subscription: http://groups.google.com/group/karachi-786/subscribe
Blog: http://rehansheik.blogspot.com
===========================================================
¸,.-~*'¨¯¨'*·~-.¸¸,.-~*'[PäK¤.¸.¤F®ï£ñD§]'*·~-.¸¸,.-~*'¨¯¨'*·~-.¸
===========================================================
All members are expected to follow these Simple Rules:
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---
Be Carefull in Islamic Discussions;
Disrespect (of Ambiyaa, Sahabaa, Oliyaa, and Ulamaa) is an INSTANT BAN
Abuse of any kind (to the Group, or it's Members) shall not be tolerated
SPAM, Advertisement, and Adult messages are NOT allowed
This is not Dating / Love Group, Sending PM's to members is unethical act.
Please avoid any post linked to facebook.
Thanks

[karachi-Friends] Invitation from Syed Muhammad Faiz Alam



Syed Muhammad Faiz Alam is inviting you to join Resumark.com


Post jobs on Resumark.com for free. That's right - you can post as many jobs as you want – completely free. No other job website is doing this. Here is how it works:

  • We submit your jobs to all major job aggregators and social networks.
  • We will automatically find and match job seekers with your jobs.
  • Job seekers will express interest in your jobs and you can preview their resumes.
  • You can also search our entire resume database for free.
  • You only pay as low as $3 to download complete resumes if you decide they are worth downloading.

Give it a try - there is no risk

Count me in!   How this works?


Message from Resumark.com:

Greetings!

We've been working hard on this website to help people find jobs in this economy. We don't think it is fair for other websites to capitalize on people's resumes so we came up with an idea to share the money that employers pay for resumes with those who are looking for jobs. Doesn't this sound like the right thing to do? We appeal to you - please help us spread the word to others who can benefit from this website!
Thank you!

The Resumark Team

Resumark.com








You received this e-mail because someone you know thought you may find this website interesting. If you no longer wish to receive any e-mails from us, please go to http://www.resumark.com/block.html?env=donotinvite---OnBlock-&email=karachi-friends@googlegroups.com

[karachi-Friends] Wall Paper of 2nd ushra ke dua

Wall paper of 2nd ushera ke dua


__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 6353 (20110805) __________

The message was checked by ESET NOD32 Antivirus.

http://www.eset.com

[karachi-Friends] 2nd Friday of Ramzan

 

PLEASE SPREAD THIS MESSAGE AS YOU CAN.

I hope today we will send Billions of DAROOD SHARIF’S GIFT to our beloved Prophet SAW

 

Regards,

Muhammad Sadiq




__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 6353 (20110805) __________

The message was checked by ESET NOD32 Antivirus.

http://www.eset.com

=={{ISTABA}}== FOR RENT, USF AREA PRIVATE CONDO, ATTCHED FLYER

USF  AREA PRIVATE CONDO

Ø 1 BEDROOM  /  1 FULL BATH

Ø LIVING ROOM

Ø FULL KITCHEN

Ø UTILITY ROOM (WASHER/DRYER)

Ø OPEN LANAI

Ø CLEAN & SPECIOUS

 

Ø GATED COMMUNITY   

Ø PRIVATE PARKING

Ø ALL AMMENITIES:

Ø SWIMMING POOL / TENNIS COURT / GAME ROOM / CLUB HOUSE

 

Ø MINUTES TO UNIVERSITY OF SOUTH FLORIDA

Ø CLOSE TO SHOPPING/DINNING/ HOSPITALS/ SCHOOLS

Ø CLOSE TO MAJOR HIGHWAYS

ü RENT                                : $650/MONTH

ü SECURITY DEPOSIT : REQUIRED

 

v CALL FOR SHOWING : (813) 410 – 5647

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "ISTABA Masjid" group.
To post to this group, send email to istaba-masjid@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to istaba-masjid+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/istaba-masjid?hl=en.

=={{ISTABA}}== Khatmal Quran at Riverview Musalla on Aug 20

Assalamu Alaikum Dear Brothers and Respected Sisters,

In the Name of Allah, the Most Beneficent, the Most Merciful

The Islamic Society of Riverview Area (ISRA) is pleased to announce to
the community our Khatmul Quran and invite everyone in the area to
participate at our Musalla on the evening of Saturday August 20th.  On
this holy night that may potentially be Laylatul-Qadr, iA we plan on
completing the Quran (the 21st Taraweeh) and we have a great program
for the community:

8:07 PM Iftaar and Maghrib Salaat
9:00 PM Guest Lecture
9:45 PM Isha Salaat
10:00 PM Taraweeh (Khatmul Quran)

iA we hope that everyone in the community joins us on this night as we
iA finish the Quran and takes part in gaining the Sawabs of Laylatul-
Qadr.

Islamic Society of Riverview Area (ISRA)
http://RiverviewMasjid.org
6412 US Hwy 301 South, Riverview, FL  33578
(One block South of the intersection of Bloomingdale and US Hwy 301)
Tel: 888-6-MASJID (888-662-7543)
Email: info@RiverviewMasjid.org

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "ISTABA Masjid" group.
To post to this group, send email to istaba-masjid@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to istaba-masjid+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/istaba-masjid?hl=en.

{Islamic_Finance_Banking} الإسكان لا بد أن يرخص

  • الإسكان لا بد أن يرخص
    الجمعة, 12 أغسطس 2011
    عبدالله بن ربيعان *

    ما من شك أن مشكلة الإسكان في المملكة هي مشكلة «هيكلية» و«متراكمة» بسبب عدم إيجاد حلول لها منذ بداياتها حتى استفحلت، ووصلت أسعار الأراضي والعقارات إلى مستويات لا يمكن لغالبية الناس معها تملك سكن مناسب. وما زاد تفاقم المشكلة ارتفاع أسعار مواد البناء؛ فمرة يرتفع الحديد، وأخرى ينعدم الأسمنت من السوق، وثالثة لا توجد شركات مقاولات كافية للتنفيذ، وهكذا.

    وعلى رغم الإيحاءات والبشائر بقدوم نظام الرهن العقاري، إلا أنه، وبعد مرور سنتين من تصريحات رسمية ومسؤولة بقرب إقراره، لم يقر إلى اليوم، وفي التأخير تأجيل للمشكلة وتأخير لحلها. وعلى رغم المطالب بفرض ضرائب الأراضي البيضاء داخل المدن، إلا أنه يبدو أن هناك تلكؤاً وتأخيراً لا مبرر لهما؛ فهذا النظام لو أقر فسيكون سبباً للمسارعة إلى تعمير هذه الأراضي وبنائها بما يزيد عرض الإسكان ويخفض الأسعار.

    وبما أن القرار - حسب علمي - يدرس لدى مجلس الشورى فأتمنى أن يقر بطريقة لا تعفي أحداً، ولا تسمح للكبار بالتهرب بحجة أو بأخرى، خصوصاً أن ملاك الأراضي والمخططات الكبيرة داخل البلد هم من المتنفذين وكبار التجار و«الهوامير» القادرة على التهرب بطريقة أو بأخرى. ولأن حل الأزمات المتراكمة يحتاج إلى جهود استثنائية وكبيرة؛ فقد انبرى لحل المشكلة خادم الحرمين الشريفين الملك عبدالله بن عبدالعزيز؛ فدعم الصندوق، وزاد مبلغ القرض العقاري، وأعفى المتقدمين الجدد من شرط تملك الأرض، وهي إجراءات قصد بها سهولة تملك السعوديين لمنازلهم الخاصة، وهي خطوة تتطلب من صندوق التنمية العقارية التعامل معها بسرعة، وبأقل قدر من الإجراءات البيروقراطية؛ فالصندوق يضطلع بدور كبير لحل المشكلة، ويجب أن يفهم القائمون عليه أن حل المشكلة يتطلب مرونة في التعامل، وسرعة في التنفيذ. وللأسف فإن الصندوق ما زال يتعامل بطريقة مزعجة ومنفرة للمتعاملين معه.

    وما قيل لي إن بعض فروع الصندوق رفعت قروض أصحاب الـ300 ألف ريال إلى 500 ألف ريال، حتى بعد استلامهم الدفعة الأولى، بشرط إرجاع الدفعة الأولى التي استلموها حسب النظام القديم؛ ليتم بعد إرجاعها معاملتهم حسب النظام الجديد، في حين رفضت بعض فروع الصندوق ذلك. وهذا دليل على أن العملية لا تخضع لنظام محدد، وإنما لاجتهاد مدير الصندوق هنا ومرونته، وعدم مرونة الآخر على رغم أن الجميع يجب أن يخضع لنظام واحد.

    الشكوى الأخرى التي تلقيتها في بريدي كانت من أصحاب القروض في القرى والهجر الذين يصرف لهم 200 ألف ريال فقط حسب النظام القديم، وكثير منهم بعد توقيعهم العقود بأيام قليلة جاء النظام الجديد برفع قرضهم إلى 300 ألف ريال، وبعدها بأشهر قليلة جاء القرار الأخير برفع مبلغ القرض إلى 500 ألف ريال، وهم يطالبون - حسب شكواهم - برفع قرضهم، ولو إلى 300 ألف ريال. وكانت رسالة أحدهم محزنة؛ فهو يقول: «الدفعتان الأولى والثانية لم تكملا البناء عَظْماً»، وهذا يعني أن نصف القرض لا يكفي لصب القواعد وشراء الحديد والأسمنت، ويطالبون الصندوق بتعديل أوضاعهم وصرف مبلغ القرض الجديد لهم؛ حتى يستطيعوا إكمال بناء منازلهم. نقطة ثالثة، وهي أنه على رغم نفي كبار العقاريين لانخفاض أسعار الأراضي، إلا أن ما وصلني من بعضهم أن أيديهم على قلوبهم، وأن هناك شبه توقف عن شراء الأراضي بانتظار ما ستسفر عنه الإجراءات الجديدة والمنتظرة من وزارة الإسكان لخفض أسعار الأراضي والعقار عموماً. كما أن أسعار الوحدات الصغيرة والشقق المعدة للتأجير في انخفاض مستمر، وما كان يؤجر قبل أربعة أعوام بـ20 ألف ريال أصبح يعرض بـ16 ألف ريال. والخاتمة، أن أسعار العقار وصلت إلى مستويات قياسية لا تعبر عن قيمتها الحقيقية، بسبب احتكار الأراضي وتزاحم السكان في المدن الكبيرة، إلا أن الإجراءات الجديدة برفع قيمة القرض والتقديم من دون اشتراط تملك الأرض، والهجرة العكسية للمدن الصغيرة نتيجة التنمية والجامعات التي أنشئت فيها، ستخفض قيمة الإسكان في المدن الكبيرة، بشرط أن يتعامل الصندوق العقاري ووزارة الإسكان بمرونة وسرعة، وأن يفهم المسؤولون في الجهتين أنهما يتوليان حل أزمة تراكمية وطويلة ومعقدة؛ وهو ما يعني تسهيل الأمور، والعمل بأقل قدر من الشروط والبيروقراطية. كما أن اشتراط مساحات معينة وارتدادات تأخذ من مساحة المبنى الشيء الكثير أصبح أمراً يجب إعادة النظر فيه وإلغاؤه؛ فكل إضافة متر للبناء يعني إسكان عدد أكبر، وكل دور إضافي يعني سكن عائلة متوسطة الحجم، وبانتظار مزيد من القرارات لخفض الأسعار، ومزيد من المخططات والمجمعات؛ فالملك لم يقصر، وأمر بتوفير الأموال اللازمة والدعم، وبقيت الكرة في ملعب وزارة الإسكان وصندوق التنمية العقارية للتنفيذ وحل المشكلة؛ لتكون جزءاً من الماضي.

    * اقتصادي سعودي - بريطانيا.

    www.rubbian.com



--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "Islamic_Finance_Banking" group.
To post to this group, send email to islamic_finance_Banking@googlegroups.com.
To unsubscribe from this group, send email to islamic_finance_Banking+unsubscribe@googlegroups.com.
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/islamic_finance_Banking?hl=en.

[PF:166263] Fw: Worst Day in History..!


----- Forwarded Message -----
From: shujaat khan <shajju63@hotmail.com>
To: tiwana <safdar.tiwana@yahoo.com>; Tippu Cos <tippukarim@gmail.com>; tauqir shah <tq_raj@hotmail.com>; tariq zubair malik <tzm25@yahoo.com>; tariq zubair malik <tzm25c@yahoo.com>; Dr rafiq tareen <drrafiqtareen@yahoo.com>; Ghufran(Aaj TV) <ghufran.k@aaj.com>; tipu_nisar@yahoo.com; Qaiser Major <qaisarnaveed62@hotmail.com>; Shahan Qamar <shahan.qamar@pk.g4s.com>; zm 1 <uzair.khan@pk.g4s.com>; maj zafar iqbal <zafar.iqbal@pk.g4s.com>; zameerefulifemdrt@yahoo.com; zm 2 <rasheed.hafeez@pk.g4s.com>; Khalid Sheikh <zhkczn@statelife.com>; yar khan 1 <saadat007@yahoo.com>; obaid lodhi <obaidlodhi@hotmail.com>; Peju <faizan_mail@yahoo.com>; its me <pinehills19@hotmail.com>; only_1_hope@hotmail.com; owais khan <oakhan41@hotmail.com>; Abrar Ltc <karakorum10@hotmail.com>; hamid jalal <khattakyum@hotmail.com>; khurshid ansari <khurshid_a_ansari@hotmail.com>; Saeed Khan Ltc <khansahib63@gmail.com>; Abrar Ltc <amqa@hotmail.com>; Atiya <astercambridgeschool@hotmail.com>; farrukh abdi <farrukh_abdi16@yahoo.com>; ceo cbm <adilrafi@hotmail.com>; fawad malik <fady_malik@hotmail.com>; fakhar chacha <fakhar430@yahoo.com>; Farzand Ali Shah <fashah@qualitygolf.com>; imran habib ltc <frontier2864@yahoo.com>; Javed Geo <javed.anis@geo.tv>; javed rafiq <mjavedrafiq@hotmail.com>; amjad jaws <amjad24990@gmail.com>; abbas ali <abbas_bercha@yahoo.com>; altaf baloch <bholabadshah@gmail.com>; bangash maj <rafiuddin.bangash@habiboil.com>; waseem butt maj <waseem@tuwairqi.com.pk>; changezi maj <baturkhan11@yahoo.com>; mansur brig <mansur2c@hotmail.com>; Arsalan Bhatti <arsal_avn@yahoo.com>; Syed.M Mazhar <darvesh11@hotmail.com>; nadeem malik ltc <nadeemmalik41@yahoo.com>; nasir manzur malik <nasirmanzur@gmail.com>; nisar ahmad <nisar1369@yahoo.com>; kamran zia <zia_kamie@hotmail.com>
Sent: Wednesday, July 13, 2011 11:04 AM
Subject: FW: Worst Day in History..!




From: ASAD.ABBAS@mobilink.net
Date: Wed, 13 Jul 2011 09:12:42 +0500
Subject: Worst Day in History..!
To:

 
what  a  damn  huge mistake
 
 
cid:1.572383@web31801.mail.mud.yahoo.com