Wednesday 29 June 2011

swnet.politik – 26 nya meddelanden i 6 ämnen – sammandrag

swnet.politik
http://groups.google.com/group/swnet.politik?hl=sv

swnet.politik@googlegroups.com

Dagens ämnen:

* Den baktalande och ljugande högerregeringen - 14 meddelanden, 4 författare
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/aa31584d7fada939?hl=sv
* Historien om vad som hände med Grekland - 2 meddelanden, 2 författare
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/1a813d7330d3fb86?hl=sv
* Globalisering och världen efter DSK - 5 meddelanden, 2 författare
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/a85d78aa100d96ee?hl=sv
* Sveriges löjligt uppblåsta BNP - 2 meddelanden, 2 författare
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/c4215d9d60557d88?hl=sv
* Bilderbergm?tet i S:t MoritZ blir bara b?ttre, skall Kissinger häktas? - 1
meddelanden, 1 författare
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/c2bfa3e0e4bb4aef?hl=sv
* Hårda tider väntar Bilderbergarna - 2 meddelanden, 2 författare
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/b3c790f93afb0d97?hl=sv

==============================================================================
ÄMNE: Den baktalande och ljugande högerregeringen
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/aa31584d7fada939?hl=sv
==============================================================================

== 1 av 14 ==
Datum: Lör 25 Juni 2011 22:52
Från: kjell

kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid tänkte väldigt hårt :
> Henrik Bengtsson <reklamfella@hotmail.com> wrote:
>
>
>> "kjell" <petter@yuyuy.se> skrev i meddelandet
>> news:iu4td5$23t$1@ubuntu1.ipbo.se...
>
>>> Hade jag haft möjligheter hade jag lämnat Sverige, men som ni
>>> högerröstande vet är det inte ett alternativ för de fattiga.
>
>> Varför skulle det inte vara ett alternativ för fattiga, jag träffar i
>> princip dagligen på människor som absolut inte var att se som rika i sina
>> hemländer men som av olika anledningar valt att arbeta utomlands.
>
>> Det är inte så att du anser att du är för fin för att arbeta utomlands?
>
> Eller så tänker Kjell att det nog är så att de flesta "fattiga" i
> Sverige har det materiellt sett mycket bättre än om de vore fattiga någon
> annanstans?

Här har vi två välbeställda och ytterst välmående personer... att ni
har helt andra tankegångar är väl inte så egendomligt. Att ni skulle
kunna tänka er in i de som har det betydligt sämre ställt tror jag inte
alls på. Troligen samma råa synsätt vad gäller andras av behov av
livskvalitet, skötdigsjälvochskitiandra! Sitt ni på era piedestaler och
tala om för de sämst ställda hur de skall bete sig.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 2 av 14 ==
Datum: Lör 25 Juni 2011 22:53
Från: kjell

Hakvinius förklarade på 2011-06-25 :
> kjell skrev 2011-06-25 17:02:
>> Bruno Hagelsten framförde nästa ide :
>>>> kjell
>>>> Det är mer intressant vad din högerregering har för skäl att baktala
>>>> SAAB, och om de tror att det blir lättare för SAAB att resa sig.
>>>
>>> Den regering vi har är exakt lika mycket din som min.
>> Hade jag haft möjligheter
>> hade jag lämnat Sverige, men som ni högerröstande vet är det inte ett
>> alternativ för de fattiga.
>
> "I de blindas rike är den enögde kung". Vad jag menar är att du får väl
> flytta till någon fattig vänsterregim.

Det är inte mycket du begriper du ytterst välmående och välbeställde
person.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 3 av 14 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 00:16
Från: Bruno Hagelsten

>> Bruno
>>
>> Så du föreställer dig att generalsekreteraren för Nato, Anders Fogh
>> Rasmussen är general? Om du stupar på ett så enkelt misstag är det
>> inte mycket idé att försöka fördjupa diskussionen med dig.

>Mikael Forsberg
>
>Det var inget misstag.

Du rör ihop begrepp och funktioner. Generalsekreterare och general är
inte samma sak?

Om du läser på ordentligt så kommer du även att kunna lära dig att
generalsekreteraren i Kinas kommunistiska parti (Hu Jintao) inte är
general?

Bruno


== 4 av 14 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 00:45
Från: Bruno Hagelsten

>Mikael Forsberg
>
>Ingalunda, företaget är beroende av att en investerare går in med
>kapital och om han inte får göra det så går SAAB i konkurs.

Du påstod att Vladimir Antonov backade från att köpa fastigheterna
eftersom de "blir värdelösa om fabriken läggs ner". Skulle risken att
förlora investerat kapital vara mindre för att företaget "är beroende
av att en investerare går in med kapital"? Antonov var ju inte ute
efter att köpa hela företaget.

Bruno


== 5 av 14 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 00:51
Från: Hakvinius

Bruno Hagelsten skrev 2011-06-26 09:16:
>>> Bruno
>>>
>>> Så du föreställer dig att generalsekreteraren för Nato, Anders Fogh
>>> Rasmussen är general? Om du stupar på ett så enkelt misstag är det
>>> inte mycket idé att försöka fördjupa diskussionen med dig.
>
>> Mikael Forsberg
>>
>> Det var inget misstag.
>
> Du rör ihop begrepp och funktioner. Generalsekreterare och general är
> inte samma sak?
>
> Om du läser på ordentligt så kommer du även att kunna lära dig att
> generalsekreteraren i Kinas kommunistiska parti (Hu Jintao) inte är
> general?
>

Liksom generalsekreterarna i Advokatsamfundet, Svenska Röda korset,
Amnesty, Rädda Barnen, Läkare utan gränser, Naturskyddsföreningen, WWF,
NFS, Svenska Scoutförbundet, Världsfacket, Riksidrottsförbundet, Hjärt-
Lungfonden, VA, IOGT, Fortbildningsförbundet, SECO och Svenska kyrkan...

Jag har aldrig sett dessa med stjärn- och eklövsprydda uniformer... :D

== 6 av 14 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 01:02
Från: kjell

Hakvinius formulerade på söndag :
> Bruno Hagelsten skrev 2011-06-26 09:16:
>>>> Bruno
>>>>
>>>> Så du föreställer dig att generalsekreteraren för Nato, Anders Fogh
>>>> Rasmussen är general? Om du stupar på ett så enkelt misstag är det
>>>> inte mycket idé att försöka fördjupa diskussionen med dig.
>>
>>> Mikael Forsberg
>>>
>>> Det var inget misstag.
>>
>> Du rör ihop begrepp och funktioner. Generalsekreterare och general är
>> inte samma sak?
>>
>> Om du läser på ordentligt så kommer du även att kunna lära dig att
>> generalsekreteraren i Kinas kommunistiska parti (Hu Jintao) inte är
>> general?
>>
>
> Liksom generalsekreterarna i Advokatsamfundet, Svenska Röda korset, Amnesty,
> Rädda Barnen, Läkare utan gränser, Naturskyddsföreningen, WWF, NFS, Svenska
> Scoutförbundet, Världsfacket, Riksidrottsförbundet, Hjärt- Lungfonden, VA,
> IOGT, Fortbildningsförbundet, SECO och Svenska kyrkan...
>
> Jag har aldrig sett dessa med stjärn- och eklövsprydda uniformer... :D

Jag uppfattade det som att Mikael skulle vara lite vitsig med det
engelska ordet general secretary.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 7 av 14 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 01:07
Från: kjell

Hakvinius formulerade frågan :
> kjell skrev 2011-06-25 18:04:
>> Hakvinius placerade detta på skärmen :
>>> kjell skrev 2011-06-25 15:52:
>>>
>>>>
>>>>> Om det vore så lyckligt att bilarna var lättsålda skulle ingen kris ha
>>>>> uppkommit.
>>>>
>>>> Nää, men för den skull bör ju inte din högaktade statsminister Reinfeldt
>>>> klassa ner SAAB för omvärlden. Det finns ingen som tjänar på sådan
>>>> illojalitet.
>>>>
>>>
>>> Inget större fel på SAAB som bil, men företaget är ruttet. Därom ska
>>> en statsminister inte frisera och ljuga. Det kallas m a o "hela
>>> sanningen" och inte illojalitet.
>>>
>>> ...men "hela sanningen" är väl inte så poppis i vänsterkretsar...
>>
>> När "sanningen" kommer från din högerregering och din högvälborne
>> statsminister Reinfeldt bör man vara ytterst vaksam.
>>
>
> Har du något som tyder på att det går bra för Saab då??

Behövs inte för att konstatera att din högvälborne statsminister
Reinfeldt, Maud Olofssn och Borg ständigt baktalar SAAB i deras
ansträngningar att rädda företaget.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 8 av 14 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 01:10
Från: Hakvinius

kjell skrev 2011-06-26 10:07:

>> Har du något som tyder på att det går bra för Saab då??
>
> Behövs inte för att konstatera att din högvälborne statsminister
> Reinfeldt, Maud Olofssn och Borg ständigt baktalar SAAB i deras
> ansträngningar att rädda företaget.
>

Min poäng är att det inte är baktalande - det är sanning. Ska man
använda eller inte använda skattepengar till ett högriskprojekt, så har
medborgarna rätt att få veta *hela* sanningen. Du kanske skulle
föredragit om problemen tegs bort och medborgarna fördes bakom ljuset?
(på välkänt sossemanér)...


== 9 av 14 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 01:11
Från: Hakvinius

kjell skrev 2011-06-26 10:02:

>
> Jag uppfattade det som att Mikael skulle vara lite vitsig med det
> engelska ordet general secretary.
>

Vist var det vitsigt, men frågan är om Mikael uppfattade det själv?....


== 10 av 14 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 01:30
Från: kjell

Hakvinius presenterade följande förklaring :
> kjell skrev 2011-06-26 10:02:
>
>>
>> Jag uppfattade det som att Mikael skulle vara lite vitsig med det
>> engelska ordet general secretary.
>>
>
> Vist var det vitsigt, men frågan är om Mikael uppfattade det själv?....

Du och Bruno Hagelsten skall nog inte vara alltför allvarliga på vad
Mikael skriver.. jag uppfattar honom något annorlunda än er. Har
tidigare framfört att han har en förkärlek för att provocera er
"siffernissar". Framför allt blir ni otroligt obstinata, och det gäller
främst Bruno Hagelsten som hemskt gärna vill ha sista ordet. Med andra
ord Mikael Forsberg leker med er!

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,
de som tidigare hade det sämst har i detta borgerliga egoistiska
samhälle
blivit de som har det gott ställt och vara de som skall göra ekonomiska
offer.


== 11 av 14 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 02:50
Från: Roger Eriksson

kjell <petter@yuyuy.se> wrote in news:iu4pab$156$1@ubuntu1.ipbo.se:

> Bruno Hagelsten sände denna ide :
>
>> Vad kan Saab enligt dig tjäna på varje såld bil? Hur många bilar kan
>> företaget producera och sälja med förtjänst?
>
> Det är mer intressant vad din högerregering har för skäl att baktala
> SAAB, och om de tror att det blir lättare för SAAB att resa sig.
> Sverige har begåvats med en högerregering som endast ser
> skattekättnader... skattelättnader.... och åter skattelättnader som
> enda utväg när det gäller Sverige. Högerregeringen kommer att medverka
> till att köra SAAB och många underleverentörer i putten på grund av sin
> otroligt obstinata hållning.

SAAB har haft 20+ år på sig för att "resa sig" men trots att det pumpats
in miljard efter miljard så har de inte lyckats. För få människor köper
deras bilar.

Vad får dig att tro att det helt plötsligt skulle gå bättre bara för att
det är skattebetalare som pumpar in pengarna? Säger Stålverk 80 och
varvsstöd dig verkligen ingenting?

--
/RE

== 12 av 14 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 02:52
Från: Roger Eriksson

Mikael Forsberg <mikaelforsberg@ymail.com> wrote in news:96mbjqF7brU1
@mid.individual.net:

> Bruno Hagelsten skrev 2011-06-25 16:34:
>
>> Hur menar du? Skulle staten ta över bilfabriken? Hur hade du i så fall
>> tänkt att det statliga bolaget skall förfara med bilarna som
>> produceras?
>
> Regeringen stoppar en försäljning av SAAB eftersom de enda potentiella
> köparna finns i Kina eller Ryssland och svensk krigsindustri vill man
> (läs bilderberggruppen) inte låta gå in i den grupperingen.
>
> Därför är det kört för varumärket SAAB vad gäller bilar. Det vore lätt
> att rädda SAAB opm de ville, bara låta det säljas till någon som inte
> bilderberggruppen gillar. Fast det är de som styr det här landet.

Om det vore så lätt varför lyckades varken Investor eller GM?

--
/RE

== 13 av 14 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 02:54
Från: Roger Eriksson

Mikael Forsberg <mikaelforsberg@ymail.com> wrote in news:96n11vFudgU2
@mid.individual.net:

> Bruno Hagelsten skrev 2011-06-25 18:21:
>
>>> Mikael Forsberg
>
>>> Därför är det kört för varumärket SAAB vad gäller bilar. Det vore
lätt
>>> att rädda SAAB opm de ville, bara låta det säljas till någon som inte
>>> bilderberggruppen gillar. Fast det är de som styr det här landet.
>>
>> Tokfantasier, funnes det någon industrialist med pengar och kompetens
>> som vill driva produktionen vidare finns det ingen som hindrar att
>> försäljningen blir av.
>
> Jo, bilderbergarna hindrar en försäljning. Annars finns det köpare som
> vill köpa företaget men det förhindras på alla vis av bilderbergarnas
> ECB, korrupta politiker och alla möjliga från den gruppen.

Varför skulle någon vilja förhindra försäljningen av en ytterst liten
biltillverkare som bara gått med vinst något enstaka år under de senaste
20+ åren och som tillverkar bilar som ingen vill köpa?

--
/RE

== 14 av 14 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 02:34
Från: Bruno Hagelsten

>kjell
>
>Du och Bruno Hagelsten skall nog inte vara alltför allvarliga på vad
>Mikael skriver.. jag uppfattar honom något annorlunda än er.

Du menar att hans stolligheter är omöjliga att ta på allvar. Den
invändningen kan jag hålla med dig om.

>Med andra ord Mikael Forsberg leker med er!

Jag har inte sett att att Mikael varierar innehållet i det han
skriver. Kan du påminna dig något som påminner om humor? Att han
snusar General och dricker T-röd kanske kan roa någon?

Bruno

==============================================================================
ÄMNE: Historien om vad som hände med Grekland
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/1a813d7330d3fb86?hl=sv
==============================================================================

== 1 av 2 ==
Datum: Lör 25 Juni 2011 23:44
Från: Bruno Hagelsten

>Mikael Forsberg
>
>Ja, att de skulle tjäna pengar.

Det vill alla affärsdrivande företag. Din slutsats om att
Goldman-Sachs skulle föreslagit att grekerna skulle dra på sig lån som
de inte förmår betala kan du naturligtvis inte bevisa.

Bruno


== 2 av 2 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 02:32
Från: Mikael Forsberg

Bruno Hagelsten skrev 2011-06-26 08:44:
>> Mikael Forsberg
>>
>> Ja, att de skulle tjäna pengar.
>
> Det vill alla affärsdrivande företag. Din slutsats om att
> Goldman-Sachs skulle föreslagit att grekerna skulle dra på sig lån som
> de inte förmår betala kan du naturligtvis inte bevisa.
'

Alla affärsdrivande företag vill tjäna pengar men det är bara kriminella
företag som begår omfattande brott i verksamheten.

Vad menar du inte går att bevisa, att regeringsmedlemmar är
bilderbergare eller att Goldman-Sachs begick medvetna friseringar av
siffror?

==============================================================================
ÄMNE: Globalisering och världen efter DSK
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/a85d78aa100d96ee?hl=sv
==============================================================================

== 1 av 5 ==
Datum: Lör 25 Juni 2011 23:58
Från: Mikael Forsberg

Björn Westling skrev 2011-06-23 22:23:
> On Jun 23, 8:55 pm, Mikael Forsberg<mikaelforsb...@ymail.com> wrote:
>> Bj rn Westling skrev 2011-06-23 20:28:


>>> Och varf r inbillar du dig att aff rstransaktioner mellan stater sker
>>> genom att sedlar r inblandade?
>>
>> Ja.
>
> Som vanligt blev du svarslös när du fick klart för dig att du blandar
> ihop saker och ting.

Nej, men dina fantasier om mina tankar får du rimligen svara på själv.

Det är iofs ganska kul att se hur du tror om andra och inte minst om
dig själv. Gruppen behöver lite lyteskomik som omväxling till det seriösa.


== 2 av 5 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 00:33
Från: Mikael Forsberg

Bruno Hagelsten skrev 2011-06-22 22:44:
>> Mikael Forsberg
>>
>> Jag är väl medveten om det inte finns så mycket papperslappar som de
>> sägs ha eller vara skyldiga.
>
> Greklands ekonomi kom att hamna under lupp sedan det i februari 2010
> framkom att landet hade friserat sin ekonomi och vilselett EU och
> marknaden om hur stor statsskulden var. Kreditvärderingsinstituten
> sänkte kreditbetygen i april. Många bedömer det nu som att Grekland
> inte kommer att kunna få ordning på sin ekonomi. Några gångbara
> "papperslappar" har de inte som kan täcka obalansen.

Det var Goldman-Sachs och korrumperade politiker som ställde till det
och det skall inte behöva drabba folket, det är bättre att banker och de
inblandade som försnillat pengarna får skriva av skulden och ta sitt
straff för den grove brottslighet de sysslat med.

>> Bankerna har ingenting att backa upp papperslapparna med heller, det
>> är bara rika stater som har täckning för sina papperslappar och de kan
>> ju vara lockande att plundra, som Libyen nu, av de som är bankrutt
>> men har vapen som USA/NATO/Sverige.
>
> Du tycks föreställa dig att kreditvärderingsinstituten endast ser till
> valutareserven. Den pågående konflikten i Libyen har lamslagit landets
> ekonomi. Libyens ekonomi dominerades helt av olje- och gassektorn, som
> 2006 svarade för 98 procent av exportinkomsterna och 79 procent av
> bruttonationalprodukten (BNP). Du har fixerat ditt intresse till
> "papperslappar" vars funktion du inte verkar förstå.

Gaddafi hade täckning för sin valuta gott och väl. Sedan stal
bilderbergarna statens och hela familjens tillgångar på bankkonton runt
om i världen samtidigt som Quatar stjäl oljan efter en lång
propaganda-kampanj på sin TV-kanal Al Jazeera. Ny centralbank infördes
direkt av bilderberggruppen som planerat detta sedan förra seklet.

Intressant att få veta vad en del tror att jag tänker. ROTFL


== 3 av 5 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 00:47
Från: Mikael Forsberg

kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid skrev 2011-06-24 06:22:
> Mikael Forsberg<mikaelforsberg@ymail.com> wrote:
>
>> Alla pengar är lånesedlar och om du skall betala ränta så måste du
>> betala med fler lånesedlar som någon måste ha lånat. . Det är en evigt
>> ökande skuld till bankerna på helt värdelösa papperslappar och ett
>> bedrägeri utan like.
>
> Jag råkar ha en skuld, till en bank. Räntesatsen överesnknommen (nåjaa..).
> liksom det fina ordet "amorterimg", skurkarna skall ha tillbaka sina
> pengar?
>
> Börjar man betala låneräntor med lån beyder det nog att det är kris.

Vad det kommer att göra är att driva en kraftig inflation. Den kommer
att bli världsomspännande eftersom det enda sättet är att låta
valutabubblan spricka då ingen kan lösa varken USD eller Euron.

Bilderbergarnas plan är att få igenom en världsvaluta, trots att det
vore det sämsta tänkbara då det bästa vore att återgå till nationella
valutor kombinerat med lokala varianter, vilket är enda sättet att
undvika de här totala bankkrascherna.


== 4 av 5 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 01:06
Från: Bruno Hagelsten

>Mikael Forsberg
>
>Det var Goldman-Sachs och korrumperade politiker som ställde till det
>och det skall inte behöva drabba folket, det är bättre att banker och de
>inblandade som försnillat pengarna får skriva av skulden och ta sitt
>straff för den grove brottslighet de sysslat med.

Du förefaller oförmögen att förstå att Grekland hade friserat sin
ekonomi och vilselett EU och marknaden om hur stor statsskulden var.

Goldman-Sachs har inte haft någon annan funktion än att bistå den
grekiska regeringen i syftet att dölja korruption och misshushållning.

Bruno


== 5 av 5 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 02:02
Från: Mikael Forsberg

Bruno Hagelsten skrev 2011-06-26 10:06:
>> Mikael Forsberg
>>
>> Det var Goldman-Sachs och korrumperade politiker som ställde till det
>> och det skall inte behöva drabba folket, det är bättre att banker och de
>> inblandade som försnillat pengarna får skriva av skulden och ta sitt
>> straff för den grove brottslighet de sysslat med.
>
> Du förefaller oförmögen att förstå att Grekland hade friserat sin
> ekonomi och vilselett EU och marknaden om hur stor statsskulden var.
>
> Goldman-Sachs har inte haft någon annan funktion än att bistå den
> grekiska regeringen i syftet att dölja korruption och misshushållning.

Hela bilderberggruppen och alla de som mutats borde ställas till svars
för vad de gjort och betala hela kalaset.

EU är skapat av bilderbergarna liksom Euron och även kraschen i Grekland
med resten av länderna på tur.


==============================================================================
ÄMNE: Sveriges löjligt uppblåsta BNP
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/c4215d9d60557d88?hl=sv
==============================================================================

== 1 av 2 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 00:41
Från: Hakvinius

Mikael Forsberg skrev 2011-06-26 02:45:
> Hakvinius skrev 2011-06-24 08:18:
>> Mikael Forsberg skrev 2011-06-24 07:51:
>>
>>>
>>> Nej, jag menade ambassaderna och de kan ordna även sprit i de länder där
>>> det är otillåtet.
>>>
>>
>> Javisst, men inte för försäljning eller bortskänkning till allmänheten
>> (oavsett om "allmänheten" är svensk medborgare eller ej). Däremot kan en
>> besökare eventuellt få komma i åtnjutande av alkohol för konsumtion inom
>> ambassadområdet, men det gäller sannolikt inte en medborgare som besöker
>> beskickningen för att t ex få hjälp med att ordna ett nytt pass eller
>> som ber att få låna pengar för hemresan...
>
> Nej, det klart att de inte har någon direkt varuhus-service, då det
> krävs att man har någon i personalen man känner på något vis och har ett
> samarbete avseende något med. Men representerar man ett svenskt företag
> så blir det ofta mycket kontakter med ambassaden och diverse kunder
> bjuds in för samtal och hjälp med olika transaktioner och kontakter med
> lokala myndigheter av olika slag.
>
>

Har man ett kundmöte på en ambassad, får man en faktura från UD. Så det
där med "bjuds" är en synvilla.


== 2 av 2 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 01:30
Från: Mikael Forsberg

Hakvinius skrev 2011-06-26 09:41:
> Mikael Forsberg skrev 2011-06-26 02:45:
>> Hakvinius skrev 2011-06-24 08:18:
>>> Mikael Forsberg skrev 2011-06-24 07:51:
>>>
>>>>
>>>> Nej, jag menade ambassaderna och de kan ordna även sprit i de länder
>>>> där
>>>> det är otillåtet.
>>>>
>>>
>>> Javisst, men inte för försäljning eller bortskänkning till allmänheten
>>> (oavsett om "allmänheten" är svensk medborgare eller ej). Däremot kan en
>>> besökare eventuellt få komma i åtnjutande av alkohol för konsumtion inom
>>> ambassadområdet, men det gäller sannolikt inte en medborgare som besöker
>>> beskickningen för att t ex få hjälp med att ordna ett nytt pass eller
>>> som ber att få låna pengar för hemresan...
>>
>> Nej, det klart att de inte har någon direkt varuhus-service, då det
>> krävs att man har någon i personalen man känner på något vis och har ett
>> samarbete avseende något med. Men representerar man ett svenskt företag
>> så blir det ofta mycket kontakter med ambassaden och diverse kunder
>> bjuds in för samtal och hjälp med olika transaktioner och kontakter med
>> lokala myndigheter av olika slag.
>>
>>
>
> Har man ett kundmöte på en ambassad, får man en faktura från UD. Så det
> där med "bjuds" är en synvilla.

Kunden 'bjuds' i och för sig, men i slutänden hamnar den kostnaden för
representationen på kunden till sist i vart fall, om affären går igenom
vill säga.

Egentlige driver ambassaderna en sorts restaurangverksamhet och det är
inte direkt billigt då personal hyrs in och diverse arrangemang som de
ordnar till efter behov kan dra iväg kostnaderna rejält. Men det är
företagen som får betala merparten.


==============================================================================
ÄMNE: Bilderbergm?tet i S:t MoritZ blir bara b?ttre, skall Kissinger häktas?
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/c2bfa3e0e4bb4aef?hl=sv
==============================================================================

== 1 av 1 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 02:04
Från: Roger Eriksson

kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid wrote in
news:itq1ct$3km$1@oravannahka.helsinki.fi:

> In swnet.politik Roger Eriksson <roger.erixon@gmail.com> wrote:
>> kaj.stenberg@helsinki.fi.invalid wrote in
>> news:itiegk$r0p$1@oravannahka.helsinki.fi:
>
>> > Vad D?niken skrev p? 1970-talet var redan d? klart strunt, och
>> > tillf?rde inte - vare sig d? eller senare - forskningen n?got alls.
>> > Givetvis kan man t?nka sig att en positiv verkan (f?rutom att
>> > berika hr D?niken sj?lv) var att en generation blev inspirerad av
>> > rymden(?), men detta skulle nog gammal hederlig scifi ocks? gjort.
>> > Kanske det ?ven f?r m?nga (t.ex mig) ocks? v?ckte en insikt om hur
>> > man genom p?st?enden, noggrant utvalda "fakta" och p? dem uppbyggda
>> > "beviskedjor" kan skriva ihop en story som ser nog s? trov?rdig ut.
>> > ?nda tills man lite kollar "fakta", hur de st?mmer med
>> > verkligheten, och hur urvalet gjorts.
>
>> http://imageshack.us/photo/my-images/61/scivscrebs7.jpg/
>
> Jo, det är ju en klassiker. Vill man lite fördjupa det hela kommer det
> in två aspekter:
>
> 1) Fundamentaister vill tro på sin egen tolkning av material som redan
> sållats och tolkats hårt pga sin tids krav och kunskap. Att sedan inte
> reagera på t.ex. två sinsemellan motstridiga skapelseberättelser i
> Genesis är trosblindhet (hrmpf, något utskott kan klaga på ordet ;-)
>
> 2) Inom vetenskap kan en _hypotes_ faktiskt vara närmast ett hugskott
> som man sedan prövar på olika sätt. _Teori_ är (inom vetenskap) en
> annan sak. Och ingalunda oföränderlig, tvärtom.
>
> Tankelek, ursprungen ur urvalsfunderingar:
> Anta att jag säger att "pi" är siffran 3, följt av ett komma, och
> efter detta kommer en oändlig massa femmor. Har jag rätt, eller
> betyder detta att jag hävdar att pi=3,555... (det är det inte) ?

Tja, Pi innehåller ju till upphovsrättsmaffians stora förskräckelse alls
existerande, alla planerade och alla kommande filmer liksom alla filmer
som aldrig kommer att planeras eller filmas så det är klart att det finns
oändligt många 5:or.

--
/RE


==============================================================================
ÄMNE: Hårda tider väntar Bilderbergarna
http://groups.google.com/group/swnet.politik/t/b3c790f93afb0d97?hl=sv
==============================================================================

== 1 av 2 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 02:11
Från: Roger Eriksson

Bruno Hagelsten <bruno.hagelsten@compaqnet.se> wrote in
news:20ntv61k2prtg4b4u0pjae6p3d2n49pu0n@4ax.com:

>>Mikael Forsberg
>>
>>Jag länkade vart uppgiften kom ifrån , men du är så snabb att klippa
>>bort mina länkar att du inte hinner se vad det är. Men kom då inte och
>>klaga på mig utan betrakta dig själv, då det är din egen förmåga som
>>fallerar.
>
> Jag frågade om vilken domstol som dömt henne och på vilken grund?
>
> Du hade gett mig en länk till Alex Jones som sitter och kraxar i 7,47
> min "about developments at Bilderberg 2011".
>
> Du förefaller inte speciellt objektiv då du skriver att Hillary
> Clinton blivit dömd för olagligt "konspirerande med gangstersyndikatet
> Bilderberggruppen."
>
>>> På vilket sätt har Sverige brutit mot mandatet?
>
>>Sverige deltager i en invasion och massmördande utav civilbefolkning.
>
> Har svenska vapen kommit till användning? Svenskt flyg har endast
> övervakat luftrummet över Libyen.

Nu spelar det iofs ingen roll vem som avfyrar vapnet för att någon skall
anses deltaga. Det är ju inte som så att t.ex. spanings-, stabs- och
trossfunktioner inte deltar i krig bara för att de inte skjuter.

Att sedan gentlemannen du svarar ofta bygger sitt resonemang på mer eller
mindre knasiga konspirationsteorier är en annan sak :)


--
/RE

== 2 av 2 ==
Datum: Sön 26 Juni 2011 02:08
Från: Bruno Hagelsten

>> Bruno
>>
>> Har svenska vapen kommit till användning? Svenskt flyg har endast
>> övervakat luftrummet över Libyen.

>Roger Eriksson
>
>Nu spelar det iofs ingen roll vem som avfyrar vapnet för att någon skall
>anses deltaga. Det är ju inte som så att t.ex. spanings-, stabs- och
>trossfunktioner inte deltar i krig bara för att de inte skjuter.

I riksdagsdebatten verkade det göra stor skillnad mellan vapeninsats
och spaningsuppdrag. Men jag inser givetvis att vi är en del av Natos
militära insatser i Libyen.

>Att sedan gentlemannen du svarar ofta bygger sitt resonemang på mer eller
>mindre knasiga konspirationsteorier är en annan sak :)

Visst.

Bruno


==============================================================================

Du fick detta meddelande eftersom du prenumererar på Google-grupper "swnet.politik"
grupp.

Om du vill skicka ett meddelande till den här gruppen, besök http://groups.google.com/group/swnet.politik?hl=sv

Om du vill avsluta prenumerationen på den här gruppen skickar du ett brev
till swnet.politik+unsubscribe@googlegroups.com

Om du vill hur du får post från den här gruppen går du in på:
http://groups.google.com/group/swnet.politik/subscribe?hl=sv

Om du vill rapportera otillåten användning skickar du ett brev med en
förklaring av problemet till abuse@googlegroups.com


==============================================================================
Google-grupper: http://groups.google.com/?hl=sv

1 comment: